Sökning: "textbaserat spel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden textbaserat spel.

  1. 1. VILKEN RELATION – NÄRA VÄNELLER KÄRLEKSINTRESSETPRIORITERAR SPELAREN I SPEL?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Byström; [2021]
    Nyckelord :kompanjon; vän; vänskap; kärleksintresse; romans; relation; arketyp; personlighet; NPC; datorspel;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på spelarens känsla av prioritering mellan olika spelkaraktärer med fokuset på valet mellan en bästa vän eller ett kärleksintresse då dessa typer av relationer är en sådan central aspekt till spelarens upplevelse. För att undersöka detta har det utvecklats ett textbaserat spel där 10 deltagare blev uppdelade i två grupper i en kvalitativ studie där de behövde välja mellan en bästa vän eller ett kärleksintresse inom olika scenarion där den enda skillnaden mellan versionerna var vilken karaktär som var vännen eller kärleksintresset. LÄS MER

  2. 2. Audionarratologi Inom Spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Lukas Normell; Marcus Larsson; [2020]
    Nyckelord :Audionarrotology; Text-based video game; Sound effects; Sound design; Voice-over design; Narrative; Twine; Audionarratologi; Textbaserat spel; Ljudeffekter; Ljuddesign; Voice-over design; Narrativ; Twine.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir underhållningen mer digital, det blir allt mer vanligt att lyssna på en ljudbok istället för att läsa själv. Eftersom spelindustrin är en av de populäraste formerna av underhållning idag ville vi undersöka hur man kan använda sig av audionarrotologi inom spel. LÄS MER

  3. 3. Moraliska dilemman : En jämförande studie mellan kvinnors och mäns moraliska val i ett textbaserat spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Edvin Enkvist; [2020]
    Nyckelord :Moral; etik; dilemman; kön; textbaserat spel;

    Sammanfattning : Studien ämnar att undersöka hur mäns och kvinnors agerande och resonerande skiljer sig åt angående moraliska val i ett textbaserat spel då de studier som har undersökt moraliska val i spel antingen inte har tagit hänsyn till könsaspekten eller haft en överrepresentation av män i sina urvalsgrupper. Detta anses relevant att undersöka då det finns studier som visar att mäns och kvinnors moraliska utgångspunkter kan skilja sig åt. LÄS MER

  4. 4. Machokrigare och jungfrur i nöd : Könsstereotypers påverkan på spelarpreferenser gällande romanser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Josefin Berntsson; Pauline Engdahl; [2019]
    Nyckelord :stereotypes; romance; gender; NPC; videogames; stereotyper; romans; genus; NPC; datorspel;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på de romanser som spelare kan inleda med icke-spelbara karaktärer samt vilken påverkan könsrelaterade stereotyper har på dessa. För att undersöka detta har det utvecklats ett textbaserat spel där deltagarna fick möjlighet att välja mellan karaktärer som porträtterar könsrelaterade stereotyper samt icke-stereotyper. LÄS MER

  5. 5. Spelares syn på huvudkaraktärers kön i spel : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecca Romin; [2018]
    Nyckelord :exponeringseffekt; identifikation i spel; könsidentifikation i spel;

    Sammanfattning : Majoriteten av huvudkaraktärer i spel är manliga vilket enligt exponeringseffekten kan innebära att spelare som exponeras för manliga karaktärer börjar acceptera och uppskatta det manliga könet som det rätta könet på huvudkaraktärer i spel. Dock visar studier kring identifikation i spel att spelare, om möjlighet ges, oftast skapar avatarer med sitt eget kön för att kunna identifiera sig med dem. LÄS MER