Sökning: "texter från svenska som andra språket"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden texter från svenska som andra språket.

  1. 1. Punktualiseringar av islam och kristendom : En språkvetenskaplig undersökning med diakront perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Signe Wedin; [2023-07-31]
    Nyckelord :Islam; muslim; kristendom; aktör-nätverksteori; punktualisering; kategorisering; partikularisering; diakront perspektiv;

    Sammanfattning : Den här undersökningen anlägger ett diakront perspektiv från en studie genomförd 2015 till ett motsvarande material hämtat 2023, i syfte att kartlägga en del av den rasistiska och islamofobiska diskursen och dess utveckling, och därmed öka kunskapen därikring. Frågeställningarna fokuserar på hur muslimer, islam, svenskar och det svenska samhället framställs och kategoriseras, vilka grundläggande antaganden som dessa framställningar bygger på och hur dessa framställningar och antaganden har förändrats mellan våra respektive material. LÄS MER

  2. 2. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Hellgren Franzén; [2023]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; texttriangeln; berättande texter; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Funktionaalisuus suomen kielen oppikirjoissa Suomessa ja Ruotsissa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sanna Lueb; [2023]
    Nyckelord :oppikirjatutkimus; funktionaalisuus; eurooppalainen viitekehys; läroboksforskning; funktionell språksyn; europeisk referensram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två läroböcker avsedda för undervisning av finska i grundskolan lämpar sig för undervisning enligt en funktionell språksyn. Böckerna som granskas är Kielikarhu 1 suomi toisena kielenä och Heippa! 1 Tekstikirja – Textbok. LÄS MER

  5. 5. Med grammatiken i skrivpraktiken. En aktionsforskningsstudie om ett försök att gå från traditionell till kontextuell grammatikundervisning i kursen Svenska 2

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anders Strindberg; [2022-12-14]
    Nyckelord :grammatik; skolgrammatik; traditionell grammatik; kontextuell grammatik; aktionsforskning; the LEAD principle; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien, vars ansats är aktionsforskning, är tudelat. Den syftar dels till att pröva att förändra min grammatikundervisningspraktik, från en traditionell och isolerad till en kontextuell och funktionell genomförd under en längre tid, dels till att producera kunskap genom en analys av denna förändringsprocess och dess utfall. LÄS MER