Sökning: "texter i rörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden texter i rörelse.

  1. 1. Lärplattan, främjande eller hindrande? : En litteraturstudie om multimodalt lärande genom användandet av lärplattan i undervisningen i svenska årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; Julia Petterson; [2022]
    Nyckelord :multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; grundskola; lågstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna studie belyser vilka hinder som kan uppstå när man arbetar multimodalt genom lärplattan i lågstadiet i ämnet svenska, men även i vilka sammanhang det kan främja elevers inlärning. Detta visar i sin tur resultatet av vad multimodalt lärande ger, samt varför lärplattan kan ses på olika sätt i lärandet. LÄS MER

  2. 2. “You play like a girl” : An investigation of the gender-typing of Esports as well as the effect of gender stereotypes on player performances

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Shaw; [2021]
    Nyckelord :Esports; Gaming; Gender studies; Gendered sports; Gender appropriate sports; Gender stereotypes; Gender-typing; Gender inequality; Stereotype threat theory; Stereotype boost theory; Stereotype lift theory; Stereotype susceptibility; Stereotype endorsement; Stereotype awareness; Social role theory; Masculine sports; Feminine sports; Neutral sports; Sports performance; Counter-Strike; Psychology; Sports studies;

    Sammanfattning : Purpose and research questions: The purpose of this study has been to critically examine Esports through a gender perspective. The study therefore investigated the gender-typing of Esports and if these stereotypes affect players’ performance. LÄS MER

  3. 3. Begreppens tvetydighet : En analys av statsbegrepp i tidningen Zimmerwald 1918–1921

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Patrik Lindelöf; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera olika statsbegrepp inom den socialistiska tidskriften Zimmerwald. Den centrala frågeställningen i denna studie är: • Vilka olika statsuppfattningar kommer till uttryck i tidskriften Zimmerwald? För att finna svar på denna forskningsfråga har fyra olika områden analyserats i tidskriften: Revolution, Våld, Militarism och Rådsdemokrati och borgerlig demokrati. LÄS MER

  4. 4. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Anna Charlotta Gräslund; [2021]
    Nyckelord :Pain; physical losses; body; dance education; Merleau-Ponty; phenomenology; intercorporeity; practical knowledge; Smärta; fysiska förluster; kropp; dansundervisning; Merleau-Ponty; fenomenologi; mellankroppslighet; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Fysikområdet kraft och rörelse inom grundskolan, åk 1-3 : En lärarhandledningsanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terece Siedberg; Jennie Tholinsson; [2020]
    Nyckelord :Undervisning; fysik; fysikundervisning; kraft och rörelse; läromedel; läroböcker; lärarhandledningar; elevers erfarenheter; konkretisering; förförståelse;

    Sammanfattning : Till läroböcker finns ofta en lärarhandledning som är tänkt att fungera som en manual och som kan guida läraren genom undervisningen. Den kan antas vara ett stöd för vilka arbetssätt som gynnar elevers inlärning och följas för att potentiellt främja deras lärande på ett effektivt och varierat sätt. LÄS MER