Sökning: "textile services"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden textile services.
1. Upphandlingar och affärsmodeller för ökad textilåtervinning : En studie om svenska regioner
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Givet det ohållbara resursuttag som idag krävs för att tillgodose samhällets konsumtion, föreligger ett stort behov att övergå till en mer cirkulär ekonomi. En nyckelkomponent i denna övergång är att utifrån avfallshierarkin förbättra vår avfallshantering, exempelvis genom att se till att öka andelen som går till materialåtervinning och minska den som går till energiåtervinning. LÄS MER
2. Managing Complexities of Repair Service Offerings : A Study of the Outdoor Textile Industry
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : The textile industry, in its current form, is characterized by short use phases and large amounts of textile waste. One of the many approaches needed to address these issues is repair. By extending the life cycle of textiles, their environmental impact has potential to be reduced and a contribution toward a circular economy can be made. LÄS MER
3. Valuation studies in practise: Consumers acquisition of secondhand clothing through online channels at Myrorna (Sweden)
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Textile industry is one of the most polluting industries in the world and fast fashion is the unsustainable practice that most consumers are following. Adopting the habit of purchasing secondhand goods can lead to a more sustainable life. LÄS MER
4. Hyra kläder : utforskar den erfarna konsumentens upplevelser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Att hyra kläder är ett fenomen som fått ökat intresse de senaste åren. Inte minst i forskningen där det visat sig komma med miljömässiga fördelar. Kläduthyrning är en form av cirkulär ekonomi och ett svar på textilindustrins negativa miljöpåverkan och dess linjära arbetssätt. LÄS MER
5. Marketing Transparency in the Swedish Textile Industry : A thesis about marketing transparency on digital platforms
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This research project contributes to understanding how Swedish textile companies use sustainable marketing to express transparency on digital platforms and official documents. Are marketing efforts transparent among firms that promote a clear sustainable focus by not misleading readers? The chosen qualitative methods were document analysis evaluating approximately 91 documents combined with content analysis with 15 Instagram posts analysing how firms transparently express their sustainable focus and offer. LÄS MER