Sökning: "textillärare"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet textillärare.

  1. 1. HÅLLBAR UTVECKLING GENOM SLÖJDEN : Hur undervisar textillärare hållbar utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elisabeth Fessé; [2023]
    Nyckelord :Återbruk; materiallära; material; agenda 2030;

    Sammanfattning : Det här examensarbetets syfte är att fördjupa kunskap om hur implementering av hållbar utveckling i slöjdämnet i relation till föreskrifter i Läroplanen för fritidshem och grundskola(Skolverket, 2022). Arbetets frågeställningar är: Hur beskriver textillärare sin undervisning i hållbar utveckling? Samt vilket undervisningsinnehåll finns i textilslöjden som kan kopplas till hållbar utveckling? Som metod har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med sex legitimerade textillärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  2. 2. ATT VÄXA SOM LÄRARE : En kvalitativ intervjustudie om textilläraresupplevelser av möjligheten till fortbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Annika Björk; [2021]
    Nyckelord :fortbildning; ramfaktorteori; textilslöjd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv undersöka textillärares uppfattning av sina möjligheter till fortbildning. Data har samlats in genom intervjuer med fem behöriga textillärare, undervisande i olika årskurser i grundskolan vid fyra grundskolor i en mellanstor kommun i Västsverige. LÄS MER

  3. 3. SASHIKO Japanskt broderi i textilslöjdsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Inga-Lill Eliasson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien bygger på mitt eget intresse för broderitekniken Sashiko. Jag valde attpröva sashiko som arbetsområde i undervisningen då jag arbetade somtextillärare. Jag upplevde att sashiko kunde anpassas till styrdokumenten, atteleverna kunde arbeta på olika nivåer och att resultatet av det de producerade blevväldigt lyckat. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i textilslöjden : Ett förhållningssätt i tiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Caroline Rooth; [2017]
    Nyckelord :Återbruk; Jordens resurser; Miljötänk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur textillärarna har förhållit sig till hållbar utveckling i sin undervisning och hur de har implementerat tankesättet i sitt dagliga arbete. Frågeställningarna i studien har varit: Hur arbetar textillärare med hållbar utveckling i sin undervisning och hur upplever lärarna elevernas intresse för hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Vävningens roll i grundskolans textilundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Angelica Söderberg; [2017]
    Nyckelord :Vävning; textilslöjd; lärares syn; ramfaktorteori; habitus;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie grundar sig främst i att jag fått höra nästan under hela min textillärarautbildning att vävningen försvinner mer och mer ur grundskolans textilundervisning. Trots detta har alla skolor jag gjort min praktik på haft vävning i den textila undervisningen och flertal av de skolor som jag vikarierat på innan jag påbörjade min utbildning har även dem haft vävning. LÄS MER