Sökning: "textilmarknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet textilmarknaden.

  1. 1. Combining Learned and Analytical Models for Predicting CO2e Emissions in Textile Products

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aref Moradi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years, there has been an increased attention to climate change and the effects it might have on human society. One of the main causes of climate change is increased carbon emissions due to different human activities and global scale industrialization. Various approaches exist to mitigate the effects of climate change. LÄS MER

  2. 2. The history of European hemp cultivation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Mimmi Schroeder; [2019]
    Nyckelord :Cannabis sativa; hemp; cultivation; Europe; pollen; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Humans and hemp (Cannabis sativa) have an ancient relationship, dating back to the beginning of recorded history. Nevertheless, controversy surrounds the antiquity of the plant. LÄS MER

  3. 3. Outsourcing av logistikfunktionen : inom västsvenska textilföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :John Hamrin; Julia Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Outsourcing; Logistics; Third-party Logistics; Logistics Service Provider; Textile Companies in Western Sweden; Transportation; Warehousing; Risks; Benefits; Outsourcing; Logistik; Tredjepartslogistik; Tillhandahållare; Västsvenska textilföretag; Transport; Lagerhållning; Risker; Fördelar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Problemformulering och bakgrund: Textilföretag är i behov av en effektiv logistik. En sådan finns att tillgå externt hos tredjepartslogistiker. Det finns begränsad forskning som påvisar riskerna som outsourcing av logistikfunktionen innebär. LÄS MER

  4. 4. Vill du ha en påse? : Hur en påse skapar ökad kundlojalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Fransson; Josefine Lindstrand; Josefin Kautto; [2017]
    Nyckelord :Bag; Customer Loyalty; Marketing; Branding; Attitude; Påse; Kundlojalitet; Marknadsföring; Varumärke; Attityd;

    Sammanfattning : Textilmarknaden blir allt mer utsatt för konkurrens. Företag måste idag vara duktiga på att erbjuda konsumenter något utöver det vanliga för att hålla sig kvar på marknaden. LÄS MER

  5. 5. Svenska modebranschens efterfrågan av en svensktillverkad cellulosabaserad textil

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Products

    Författare :Erik Anderzén; [2014]
    Nyckelord :textilfiber; dissolvingmassa; viskos; lyocell; modal;

    Sammanfattning : Textil- och klädindustrin bygger tillsammans upp en komplex försörjningskedja med många olika aktörer, från råvara till färdig produkt. Tidigare forskning visar på att det under de senaste decennierna skett en tydlig förflyttning av modeindustrins produktionsenheter, till utvecklingsländer med låga lönevillkor. LÄS MER