Sökning: "textproblem"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet textproblem.

  1. 1. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier för textproblem inom bråk i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadia Amjadi; Sara Marknäs; [2022]
    Nyckelord :problemlösning i matematik; språk i matematik; stöttande frågor; scaffolding.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever kan få språklig stöttning i matematik, mer specifikt vid problemlösning inom bråk i matematik. Syftet är att ta fram språklig stöttning vid problemlösning inom bråk i matematik. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys inom matematik årskurs 6 : En empirisk studie med grund i det socialsemiotiska multimodala perspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecca Ward; Sofie Theorin; Victoria Åstrand; [2020]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; inlärning; utbildning; textproblem; multimodalitet; multimodal analys;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på problemlösning inom matematik. Studien åskådliggör tillgängligheten av olika modaliteter i problemlösningsuppgifter inom två läromedel för årskurs 6. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete kring textbaserade problemlösningsuppgifter : Strategier för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Oskar Karlsson; Alisa Jacobsson Kauppala; Sofie Sjöqvist; [2019]
    Nyckelord :textproblem; matematiksvårigheter; strategier; lärare; lågstadieelever;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker kvalitativt hur lärare undervisar elever i matematiksvårigheter när de arbetar med textbaserade problemlösningsuppgifter. Studien undersöker även om lärarnas undervisning och arbetssätt har några likheter med etablerade strategier för arbete med textproblem. LÄS MER

  5. 5. Textbaserade problemlösningsuppgifter : Hinder och strategier för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alisa Jacobsson Kauppala; Oskar Karlsson; Sofie Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Matematikssvårigheter; problemlösning; textproblem; lågstadieelever; strategier;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en systematisk litteraturstudie där vi undersöker relationen mellan elever i matematiksvårigheter och textbaserade problemlösningsuppgifter. Syftet med studien är att undersöka vilka hinder elever i matematiksvårigheter möter när de arbetar med textbaserade problemlösningsuppgifter samt vilka lösningsstrategier som kan underlätta arbetet. LÄS MER