Sökning: "textsamtal"

Visar resultat 11 - 15 av 187 uppsatser innehållade ordet textsamtal.

  1. 11. God skrivundervisning – hur då?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johanna Svenningsson; [2023]
    Nyckelord :skrivundervisning; skrivutveckling; undervisningsmetoder; skrivdiskurser; högstadiet;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som med utgångspunkt i aktuell utbildningsvetenskaplig forskningslitteratur behandlar olika faktorers och undervisningsmetoders inverkan på skrivundervisningen i grundskolans årskurs 7–9. Studiens syfte är att undersöka vilka undervisningssätt som främjar god skrivundervisning på högstadiet. LÄS MER

  2. 12. "Ni säger bara 'ja!' Säg något mer!" : En praktiknära studie om textsamtal i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Johansson; Dan Klarström; [2023]
    Nyckelord :Participation; scaffolds; text discussion; actively involvement; dialogue; sociocultural perspective; conversation analysis; scaffolding; Textsamtal; stödstrukturer; deltagande; delaktighet; dialog; sociokulturellt perspektiv; samtalsanalys; stöttning;

    Sammanfattning : “You just say ‘yes!’ Say something more!” A study of pupils participation, active involvement, motivation and development through student discussion of factual texts about the concepts of climate and sustainable development.  The purpose of this study is to investigate whether student-led text conversations about concepts in the subject of geography, with the help of support structures, can be designed in a way that promotes discussion between pupils. LÄS MER

  3. 13. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  4. 14. Textsamtal som synliggör läsförståelsestrategier : En studie om fem lärares arbete med textsamtal och att utmana elever som kommit långt i sin läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vilma Laakkonen; [2023]
    Nyckelord :läsförståelse; textsamtal; läsförståelsestrategier; inferensläsning; bakgrundskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra lärares arbete med textsamtal, samt anpassningar för att utmana elever som anses ha kommit långt i sin läsförståelseutveckling. En kvalitativ metod har använts, i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER

  5. 15. Läsförståelse hos andraspråkselever - En undersökning om hur mellanstadielärare         arbetar för att främja läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Andersson; Mathilda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; lässtrategier; motivation;

    Sammanfattning : Studier inriktade på andraspråkselever visar att bristande ordförråd påverkar läsförståelsen. Andraspråksforskare framhåller att det krävs att elever interagerar med text på olika sätt för att skapa en djupare förståelse. LÄS MER