Sökning: "texttriangel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet texttriangel.

  1. 1. Skrivutveckling vid läs- och skrivsvårigheter : Svensklärares skriftliga återkoppling på textproduktion av gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Örtenberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; texttriangel; skrivmodell; återkoppling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur gymnasielärare i svenska på högskoleförberedande program kommenterar texter som är producerad av elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet är att studera såväl skrivuppgifter som textkommentarer skrivna av lärare med fokus på att hitta skrivstödjande strukturer i de båda textformerna. LÄS MER

  2. 2. Bedömarvariation och tolkningsgemenskap : En studie av fem svensklärarstudenters bedömning och respons på elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Karlsson; Olivia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :svenska; likvärdig bedömning; samstämmighet; bedömarvariation; lärarstudenter; interbedömarreliabilitet; respons; texttriangeln; tolkningsgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka interbedömarreliabiliteten mellan svensklärarstudenter på lärarprogrammets sista år och i vilken utsträckning deras summativa och formativa bedömning är samstämmig. Fem svensklärarstudenter från samma universitet fick i uppgift att individuellt bedöma tre olika elevtexter. LÄS MER

  3. 3. Textarbete på mellanstadiet : en studie av form, innehåll och förhållningssätt till kamratrespons i år fem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Rumar; [2020]
    Nyckelord :Kamratrespons; mellanstadiet; svenskämnet; skrivande; revideringar; texttriangel; systemfunktionell grammatik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vilka språkliga aspekter som elever i årskurs fem uppmärksammar i varandras texter, hur de formulerar sin kamratrespons och använder sig av kamraternas respons när de reviderar sina texter. I studien belyses även elevers upplevelser av att ge och ta emot kamratrespons. LÄS MER

  4. 4. Likvärdig bedömning på en svensk högstadieskola: är det en självklarhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Karvonen; Hannah Lindblad; [2018]
    Nyckelord :debattartikel; formativ bedömning; global nivå; likvärdig bedömning; lokal nivå; texttriangel;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att undersöka huruvida bedömningen som sker på en specifik skola är likvärdig mellan olika lärare. Genom observationer undersöker vi vad tre olika lärare fokuserar på vid bedömningen av samma debattartiklar. LÄS MER

  5. 5. ”Man måste ju tänka lite själv också” : – En studie om tredjeklassares synpunkter på tre olika kommentarmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mirela Goldheart; Anna Johansson; [2018]
    Nyckelord :Kommentarmetod; Two stars and a wish; Comment only-technique; Dysthes texttriangel; lågstadium; respons.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever i årskurs 3 förstod, uppfattade och värderade tre olika kommentarmetoder på elevtexter: two stars and a wish, comment only-technique och kommentarer i enlighet med Dysthes texttriangel. Studien genomfördes genom att elever intervjuades när de bearbetade en elevtext från de svenska nationella proven för årskurs 3 med hjälp av de ovannämnda kommentarmetoderna. LÄS MER