Sökning: "texttriangeln"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade ordet texttriangeln.

  1. 11. Ska det vara de, dem eller dom? : En språknorm i förändring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Matilda Kallio; [2019]
    Nyckelord :de; dem; dom; pronomen; talspråk; skriftspråk; språknorm; språkförändring; språkriktighet;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur gymnasielever använder de, dem och dom i de skriftliga delarna av nationella proven i Svenska 1 och 3. Genom en variabelanalys har de, dem och dom beräknats i sammanlagt 120 texter uppdelade i Svenska 1 och 3 samt mellan betygen E-C-A. Därefter har den felaktiga användningen analyserats. LÄS MER

  2. 12. ”Vi kan lära oss av varandra och få tips” : En undersökning om hur texttriangeln kan fungera som ett stöd när elever ger respons till varandra och om elevers attityd till kamratrespons.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Berg; Madeleine Lygnestad; [2019]
    Nyckelord :Attityd; kamratrespons; skrivutveckling; texttriangeln;

    Sammanfattning : På de nationella proven i årskurs 6, presterar eleverna sämst på delprov C, där de testas på sin skriftliga förmåga. Tidigare forskning visar att elever är vana vid att få summativ respons istället för formativ respons samt att elever saknar kunskaper om hur användbar respons ges. LÄS MER

  3. 13. Elever bearbetar texter : En undersökning om hur formativ bedömning och bearbetning kan fungera som stöd till skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Clara Skarhammar; Isabell Andersson; [2018]
    Nyckelord :Bearbetning; formativ bedömning; global nivå; lokal nivå; skrivprocess;

    Sammanfattning : Att kunna skriva är en av våra viktigaste förmågor för att kunna leva och verka samhället. Dessutom har forskning visat att skrivförmågan är viktig då den bidrar till ett ökat lärande i alla skolans ämnen. LÄS MER

  4. 14. Formativ bedömning och återkoppling ur ett lärarperspektiv i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yasmin Muradi; Maysa El-Agha; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Formativ bedömning; Lärande; Skrivprocess; Skriftlig respons; Elevtexter; Återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med formativ bedömning i svenskämnet, samt hur skriftlig återkoppling påverkar elevers skrivande. Trots att forskningen lyfter upp olika aspekter på hur formativ bedömning främjar lärandet så upplever vi att det fortfarande saknas kunskap om detta arbetssätt i svenska skolan. LÄS MER

  5. 15. ”Man måste ju tänka lite själv också” : – En studie om tredjeklassares synpunkter på tre olika kommentarmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mirela Goldheart; Anna Johansson; [2018]
    Nyckelord :Kommentarmetod; Two stars and a wish; Comment only-technique; Dysthes texttriangel; lågstadium; respons.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever i årskurs 3 förstod, uppfattade och värderade tre olika kommentarmetoder på elevtexter: two stars and a wish, comment only-technique och kommentarer i enlighet med Dysthes texttriangel. Studien genomfördes genom att elever intervjuades när de bearbetade en elevtext från de svenska nationella proven för årskurs 3 med hjälp av de ovannämnda kommentarmetoderna. LÄS MER