Sökning: "textuell struktur"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden textuell struktur.

  1. 1. Chattbotar : Upplevelser, möjligheter och problem inom kundtjänst.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Daniel Ryberg; [2021]
    Nyckelord :Artificiall intelligens; AI; Kundnöjdhet; Textuell bot; Kundtjänst; Chattbot;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens har varit ett omdiskuterat ämne sedan decennier tillbaka och vävs desto mer in i vår vardag allt eftersom tiden går. Vi kan som åskådare bara se på medan vår vardag både kantas, förgylls och radikaliseras av denna teknik som ständigt utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Stödord som en metod för läs- och skrivutveckling : En studie om hur stödord används som ett hjälpmedel i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nina Hansson; Pernilla Bassmann; [2019]
    Nyckelord :Key words; grade 3; text content; subject text; student texts; SFL; ideational function; textual function; Stödord; årskurs 3; textinnehåll; källtexter; elevtexter; SFL; ideationell metafunktion; textuell metafunktion;

    Sammanfattning : Studien har som mål att undersöka om stödord är en fungerande metod för att välja ut relevant information ur en faktatext i två klasser i årskurs 3. 31 elever deltar i studien. Eleverna väljer stödord ur en text de läser och skriver sedan en egenproducerad text med utgångspunkt i källtexten. LÄS MER

  3. 3. ”Mr. Banan sköt magiska bananskal” : Innehåll, textuell struktur och multimodalitet i elevers berättande texter

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Madelen Ögren; Frida Ölund; [2019]
    Nyckelord :berättelseskrivande; multimodalitet; textuell struktur; undervisning; textanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares undervisning och elevers berättande texter i årskurs 3. Frågeställningarna omfattar undervisning, elevers berättelsers innehåll, textuell struktur samt multimodalitet och kopplingar mellan dessa. LÄS MER

  4. 4. Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lovisa Albinsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Innehållsanalys; matematik; bråk; åk 4; åk 5; lärobok; vardagsnära; modeller; brukstextanalys.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används för att konkretisera bråk. Tidigare forskning har visat att matematikämnet är det skolämne där en lärobok används i störst utsträckning. LÄS MER

  5. 5. Hur autentiska är dialoger i sfi-läromedel? En jämförande studie av kommunikativ kompetens i olika samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emma Skoglund; [2018-02-08]
    Nyckelord :samtal; läromedelsdialog; sfi; kommunikativa kompetenser; Conversation Analysis; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att jämföra två dialoger från sfi-läromedel med två liknande dialoger inspelade i en autentisk kontext för att undersöka om, och i så fall hur inter-aktionen skiljde sig åt. Utifrån denna jämförelse undersöktes vilka kommunikativa kompetenser läromedelsdialogerna och dess tillhörande material fokuserar på. LÄS MER