Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Textbindning i gymnasieelevers texter : En undersökning om hur användning av tematisk bindning och logiska betydelsemarkörer korrelerar med betyg i svenskämnets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Lindstedt; [2023]
    Nyckelord :Textbindning; skrivutveckling; tema-rema-struktur; logiska betydelsemarkörer; satskomplex; textuella satsadverbial; grammatikundervisning; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att de positiva effekterna av integrerad grammatikundervisning i förstaspråksämnet är avhängiga av att grammatikundervisningen är anpassad efter elevers behov och kunskapsnivå, vilket även är något som genomsyrar gymnasieskolans läroplan och en förutsättning för att kunna ge alla elever möjlighet att utifrån sina förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. När det gäller svenskämnet och elevernas skrivutveckling förväntas eleverna under sin gymnasietid lämna den mer talspråkliga stil de träder in i skolvärlden med och i stället utveckla en mer formell stil, varvid förmågan att ordna och skapa samband mellan olika satser blir en viktig aspekt för elever att utveckla och ett relevant innehåll för grammatikundervisningen att behandla. LÄS MER

  2. 2. Multimodalitet och textskapande : En kvantitativ studie av multimodala texters påverkan på elevers textskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Wedegård; [2022]
    Nyckelord :Textskapande; multimodalitet; F-3; kreativitet; bildserie; film;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur multimodala texter påverkar elevers textskapande. Deltagare var elever som går i årskurs 2. En kvantitativ studie genomfördes där eleverna fick skapa två olika texter med hjälp av input från en bildserie respektive en kort tecknad film. LÄS MER

  3. 3. ”Varför lyste hans öron röda?” Appraisal i noveller och textsamtal i svenska som andraspråk

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gisela Bohlin; [2021-08-16]
    Nyckelord :Appraisal-teori; narrativ genre; evaluering; andraspråksinlärare; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I studien analyseras känslor och värderingar i noveller ur en antologi för andraspråksundervisning i syfte att belysa komplexiteten i det språk som andraspråksinlärare möter i narrativa texter. Utifrån begrepp inom appraisal-teorins ramverk har evalueringar i narrativa texter kunnat identifieras, kategoriseras och analyseras. LÄS MER

  4. 4. Den komplexa domen. En genreanalys av brottmålsdomar från en hovrätt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elin Söndergaard; [2021-06-24]
    Nyckelord :domar; professionell diskurs; genre; drag; röster;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en analys av genren brottmålsdomar från en hovrätt. Syftet med en dom är att den dels ska presentera hur domstolen dömt, dels motivera varför domstolen dömt just så. Domen ska kunna förstås av de som berörs av målet och samtidigt vara juridiskt korrekt, vilket skapar en komplex skrivsituation. LÄS MER

  5. 5. The Stela of Tita : Renewed Considerations on a late Middle Kingdom Stela at Museum Gustavianum

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Emmaline Trossvik; [2020]
    Nyckelord :Middle kingdom; stelae; iconography; Egyptian titles; Gustavianum;

    Sammanfattning : Private funerary stelae are a vital bundle of material in Egyptological research that may reveal plenty of information in terms of e.g. social structures, religious practices and linguistics. LÄS MER