Sökning: "textundersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet textundersökning.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning i årskurs 1-3. Hur kan vi skapa mening och lustfyllt lärande?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jini Murad; [2012]
    Nyckelord :Tal och skrift; Läsprocessen; skrivprocessen; läs-;

    Sammanfattning : Syftet är undersöka varför man kan som lärare använda sig av olika läs- och skrivmetoder för att utveckla bar-nens läs- och skrivförmåga och hur man skapa mening och lust för lärande. Samtidigt att upplysa vikten av lä-randedimensionerna i lärandet och vilken syn på lärande de har i lärandeteorierna och betydelsen av styrdoku-ment. LÄS MER

  2. 2. Den tyska adjektivböjningen i svenska läromedel - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joseph Leist; [2009]
    Nyckelord :adjektivböjning; grammatik; läromedel; språkdidaktik; tyska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om vilka metodiska val läromedel i tyska gör när de behandlar ett särskilt grammatiskt fenomen. Som metod valdes textundersökning där fyra moderna (2000-2005) och ett äldre (1993-1995) svenskt läromedel (ett för högstadiet och fyra för gymnasieskolan) analyserades för de fyra variablerna form, progression, elevtyper och metaspråk. LÄS MER

  3. 3. Hur integreras grammatik och kommunikativa övningar i moderna språk? – En analys av läromedel i tyska och franska för skolår 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Yvonne Wellmar; Barbara Tuvesson; [2009]
    Nyckelord :grammatik; implicit inlärning; kommunikation; läromedelsanalys; moderna språk;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka om det finns en tydlig koppling mellan grammatik och kommunikativa färdigheter i två läromedel för moderna språk i skolår 9, ett i franska och ett i tyska. Metoden som vi använder är alltså en komparativ textundersökning av två brukstexter. LÄS MER

  4. 4. Jag kan, men inte på svenska : elever med annat modersmål än svenska - en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning

    Författare :Johanna Jäderström; [2008]
    Nyckelord :Läromedel; särskilt stöd; textundersökning.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att, utifrån teori och empiri, undersöka hur läromedel som används för elever i behov av särskilt stöd i svenska och med annat modersmål än svenska kan se ut samt om läromedel som används i denna undervisning utgår från individens behov och förutsättningar. I försök att besvara undersökningens frågeställningar har två metoder använts; dels kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar med de elever som är i undersökningens fokus och dels en diskursanalytiskt inspirerad textundersökning av de läromedel som informanterna använder sig av. LÄS MER

  5. 5. Är dunderhonung dopning? : En undersökning av de budskap som förmedlas i samband med idrott i serietidningen Bamse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Cunelius; [2007]
    Nyckelord :comic book; comics; sport; Bamse; idrott; tecknad serie; serietidning; budskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att studera och analysera de budskap som förmedlas i samband med idrott i serietidningen Bamse. Frågeställningarna i arbetet var på vilket sätt förmedlingen sker respektive vilka budskap det är som förmedlas. LÄS MER