Sökning: "texturval"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet texturval.

  1. 1. Det komplexa texturvalet : En kvalitativ studie om faktorer som styr svensklärares val av skönlitteratur på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martin Norin; [2023]
    Nyckelord :Texturval; Skönlitteratur; Faktorer; Gymnasiet; Lärare;

    Sammanfattning : Det är upp till den enskilda svenskläraren att bestämma vilken skönlitteratur som ska inkluderas i undervisningen. Det medför en tydlig frihet, men samtidigt existerar olika faktorer som styr detta texturval. LÄS MER

  2. 2. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Egenvärldar; främmandegörande bildning; gymnasieskolan; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Undervisning av läsförståelse i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie av fem svensklärares uppfattningar om läsförståelse i deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Gy11; gymnasieskola; läsförståelse; lässtrategier; styrdokument; svenska; texturval;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning om gymnasielärares arbete med läsförståelse i kursen svenska 1. De frågeställningar som ställts i studien handlar om hur lärare arbetar med läsförståelse i sin undervisning, vilka lässtrategier de använder och vilken syn de har på läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. “[…] det skiter jag i. Du ska lära dig läsa och skrivaoch tala och så vidare […]” : Svensklärares texturval i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Eriksmark; Erica Furstedt Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; undervisning; texturval; ämneslärare; svenska; motiv;

    Sammanfattning : Forskning om lärares resonemang om och val av skönlitteratur påvisar att en rad olika faktorer spelar in då lärare bestämmer vad för skönlitteratur som ska läsas i deras klassrum. Det handlar bland annat om faktorer som skolkultur, lärarens egna erfarenheter, elevgruppen, tillgång på litteratur, kollegor och inte minst, läroplanerna. LÄS MER

  5. 5. “Det finns ju en text eller en bok eller en tanke för alla” : Svensklärares texturval i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Erica Furstedt Karlsson; Elin Eriksmark; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; svenska; ämneslärare; undervisning; motiv; val;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bidra till ökad kunskap om svensklärares val av skönlitterär text i undervisning och hur de förklarar och motiverar dessa val. Frågeställningarna som studien ämnar besvara är följande: Vilka skönlitterära verk och texttyper väljer de intervjuade lärarna att använda sig av i sin undervisning i ämnet svenska? Hur motiverar lärarna sina val av skönlitterära texter? Och vilka faktorer påverkar lärarnas val av skönlitterär text i undervisningen? Forskningsresultat visar att lärares urvalsprocess är en komplex aktivitet där mer forskning inom ämnet behövs. LÄS MER