Sökning: "textvärld"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet textvärld.

  1. 1. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER

  2. 2. Lust att läsa – genom det multimodala? : En systematisk litteraturstudie om sambandet mellan multimodala texter och elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Frida Forsman; Michelle Malmström; [2022]
    Nyckelord :multimodal; multimodal text; multimodal; undervisning; högstadiet; läslust; motivation; textvärld; vidgat textbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en systematisk litteraturstudie kartlägga vad aktuell forskning säger om sambandet mellan multimodalitet och högstadieelevers läslust. I studien ingår både vetenskapliga artiklar och avhandlingar. LÄS MER

  3. 3. Multimodala möjligheter : en litteraturstudie om textuniversums användning i svenskundervisningen i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Söderlund; Evelina Nyström; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet och multimodala texter; textvärld; textuniversum; vidgat textbegrepp; läsförmåga; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Litteraturstudien behandlar textuniversums roll i svenskundervisningen i årskurs 4–6. Textuniversum skapar möjligheter att utveckla elevers läs- och skrivförmåga oavsett vilken nivå eleven befinner sig på (Tjernberg, 2013:50). LÄS MER

  4. 4. Textvärld för särskilda : Lärares uppfattning och åsikter om Literacy, inkludering och dess nytta för den tvångsvårdade eleven i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ebbe Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Critical Literacy; Juvenile; Delinquents; Survey; Sweden; Janks; The Swedish National board of special directories; SiS; Teachers; Theory of Self-determination; SiS; SPSS.; Critical Literacy; textvärldar; enkät; särskilda ungdomshem; SiS; Statens institutionsstyrelse; ungdomsvård; SPSS.;

    Sammanfattning : The aim of this survey is to examine how teachers at The Swedish National board of special directories (Statens institutionsstyrelse, SiS) perceive the juvenile students’ text worlds/ Literacy, and how they are used as resources in their reading- and writing-related education. Questions regarding how this category of juveniles should be met in the public school system, and the means used to support the students in their reading and writing development, have also been touched upon. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars textvärldar 2.0 : en kartläggning av gymnasieelevers vidgade digitala textvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ale Wendt; Sebastian Forsberg; [2018]
    Nyckelord :gymnasiet; litteracitet; sociala medier; sociala nätverksplatser; svenskämnet; ungdomars textvärldar; vidgade digitala texter;

    Sammanfattning : Vårt syfte har varit att kartlägga elevers användning av vidgade digitala textvärldar för att lärare ska få en djupare inblick i elevers repertoarer och intressen. Fokus har legat på interaktivitet, en deltagarkultur snarare än en sändar-mottagarekultur. LÄS MER