Sökning: "the Bornholm method"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden the Bornholm method.

  1. 1. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  2. 2. Att skapa förutsättningar för god läs-och skrivutveckling i klassrummet : Metoder och strategier som gynnar elevernas läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Mellqvist; [2023]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; individanpassad undervisning; lärandesituationer; metoder för utveckling; ljudningsmetoden; att skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : A study that contributes to in-depth knowledge of which methods and strategies benefit students in reading and writing development in grades F-3. The study is based on previous research in the subject and a questionnaire answered by active or previously active teachers in grades F-3. LÄS MER

  3. 3. Att göra det ena eller det andra? : En kvalitativ undersökning av SFI-lärares läs- och skrivutvecklande arbetssätt på studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mohamad Mohamadali; [2022]
    Nyckelord :SFI; learning methods; writing development; reading development; literacy teaching; literacy; adult education;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine the teachers’ working methods for reading and writing development among adult learners who are at the beginning of their literacy development, as the methods for reading and writing development can vary depending on research, activities and teachers. Semi-structured interviews and observations are used to answer the research questions, and the data that emerges is processed with a thematic analysis method. LÄS MER

  4. 4. Exploring waste prevention possibilities through public procurement in public institutions -A case study from Bornholm, Denmark

    Master-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutet

    Författare :Maria Amosa Diamara Jäppinen; [2019]
    Nyckelord :Waste prevention; dematerialisation; public institutions; public procurement; Bornholm; the EU; Business and Economics;

    Sammanfattning : The thesis explored how waste could be prevented through public procurement in the public institutions on the Danish island, Bornholm. The island has set an ambitious vision, ‘Bornholm showing the way – without waste 2032’, aiming for 100 % waste recycling and reuse by 2032. LÄS MER

  5. 5. Barns tidiga läs- och skrivundervisning : Med hjälp av Bornholmsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Tania Jarlstam; [2018]
    Nyckelord :Bornholm model; Bornholm; linguistic awareness; phonological awareness; theoretical perspective.; Bornholmsmodellen; Bornholm; språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; teoretiska perspektiv;

    Sammanfattning : Många förskoleklasser är ålagda att arbeta med Bornholmsmodellen för att öka den språkliga medvetenheten hos barnen. Forskning visar på att ett tidigt arbete med barns språkliga medvetenhet innan läsinlärningens start har stor betydelse för barns läsinlärning. LÄS MER