Sökning: "the Community School of Music and Arts"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden the Community School of Music and Arts.

  1. 1. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER

  2. 2. Cirkusdirektörens nya kostym - En antropologisk studie om hur cirkusens historia påverkar etableringen av cirkus på kulturskolor i Skåne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Julia Wallberg; Miranda Mikler; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; Kulturskola; Cirkus; Kommunal verksamhet; Anomali; Social Sciences;

    Sammanfattning : The development of circus as a subject in the community school of music and art, “Kulturskolan”, is strongly influenced by the history and traditions of the circus. Historically, the circus has been a nomadic art form without established institutions, which poses challenges when integrating into Kulturskolan. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER

  4. 4. Motivation till musiken: Faktorer som har motiverat musikhögskolestudenter till att fortsätta spela musik efter studier på estetiskt gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erik Wallerand Lang; [2021]
    Nyckelord :Motivation; Estetiska programmet; Musikprofil; Musikstudier; Ihärdighet i musiken; Music profile; Music studies; Perseverance in music; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som gymnasieelever från ett estetprogram upplever som viktiga för att skapa eller underhålla motivationen till att fortsätta musicera efter gymnasietiden. Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ metod genom intervjuer av tidigare elever från estetprogram som, på professionell eller amatörnivå, har fortsatt med musiken efter gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Praxisgemenskap av tonsättare – en studie av kompositionsutbildningen på en folkhögskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Jullander; [2020]
    Nyckelord :Folkhögskola; Komposition; Musikpedagogik; Mästarlära; Praxisgemenskap; Situerat lärande; Utbildningsvetenskap; Återkoppling; Apprenticeship; Communities of Practice; Composition; Educational Science; Feedback; Folk High School; Music Education; Situated Learning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien uppstod ur behovet av studier om kompositionsundervisning på högre nivå. Syftet var att undersöka hur lärarens och elevernas roller gestaltar sig i en kompositionsutbildning på en folkhögskola. LÄS MER