Sökning: "the Salamanca Declaration"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden the Salamanca Declaration.
1. Preparing Teachers for Inclusion in a Homogeneous Society : A Case Study of a Czech Univesity's Approach to Inclusive Education
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Inclusive education is a broad topic which includes research in the areas of race, ethnicity, culture, gender, language, religion and ability. Since the end of the Second World War it has become an important concept discussed internationally in both policy and research. LÄS MER
2. Specialpedagogers tolkning och upplevelse av skolans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag : - möjligheter och hinder
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how special education pedagogues interpret and perform the prevention and promotion assignments in the governing documents as well as how policy is created to deliver it in their own school contexts. I work from a salutogenic perspective focusing on health factors when discussing possibilities but also obstacles to working proactively. LÄS MER
3. Fritidslärares tolkningar av begreppet inkludering : En intervjustudie med sex fritidslärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Inkludering är ett begrepp som används inom skolväsendet. Ett begrepps beskrivning som står skrivet i fritidshemmets styrdokument men inte benämns med begreppet inkludering. LÄS MER
4. Kampen om särskolan : Carlbeck-kommitténs utredning av särskolan i fackliga tidningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur diskussionerna kring avskaffandet eller behållandet av särskolan som skolform i relation till Carlbeck-kommitténs arbete har förts i Lärarförbundets (LF) tidningar. Studien ingår i forskningsprojektet From Salamanca to PISA. LÄS MER
5. Litteraturstudie om betydelsen av begreppet inkludering för elever som har matematiksvårigheter utifrån specialpedagogiska perspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Grunden för begreppet inkludering är Salamancadeklarationen. Den antogs 1994 men det finns fortfarande otydlighet i vad som menas med inkludering i praktiken. I den här litteraturstudien undersöks innebörden av inkludering i matematikundervisningen för elever som har matematiksvårigheter utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER