Sökning: "the Swedish Municipal School of Music"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden the Swedish Municipal School of Music.

  1. 1. Nöta notskrift eller tabu tabulatur? : Hur notläsning används (och inte används) i gitarrundervisningen i kulturskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johan Kull; [2022]
    Nyckelord :guitar; traditional western music notation; tablature; methodology; gitarr; notläsning; tabulatur; kulturskolan; metodik;

    Sammanfattning : The prejudice that guitar players do not know how to read traditional western music notation has been around for a long time. That seems to also have had its affect on guitar education. For many guitarists the obvious choice is instead tablature. This study examines the attitude towards sheet music among guitar teachers at the Swedish kulturskola. LÄS MER

  2. 2. Möjliga rum för socialt kapital i El Sistema

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Camilla Sarner; [2019-11-22]
    Nyckelord :Social capital; El Sistema; music education;

    Sammanfattning : The study results show that children and parents develop social networks characterized by mutual trust and faith. Swedish society, with its strong public welfare system, has a high level of interpersonal trust. LÄS MER

  3. 3. Digital (r)evolution? : tre pedagogers upplevelser av musikskapande med digitala verktyg i grundskola, gymnasium och högskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tomas Hallonsten; [2018]
    Nyckelord :Digital tools; digital music profile; music education; music production; elementary school; high school; college; gamification; Digitala verktyg; digital musikprofil; musikpedagogik; musikproduktion; grundskola; gymnasium; högskola; spelifiering;

    Sammanfattning : In the Swedish school debate there is a great deal of confidence in the ability of digital tools to increase the learning levels of students and teachers in different ways. The music subject is no exception. The purpose of this paper was to investigate how music teachers in different levels perceive digital tools in music education. LÄS MER

  4. 4. Strategier för gruppundervisning i sång : observationsstudie av sångundervisning på kulturskola och gymnasium

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Lindberg; [2016]
    Nyckelord :singing; voice coaching; teaching strategies; mediating tools; cultural tools; cultural psychology; multimodality; pedagogy; teaching groups; distributed knowledge; sång; gruppundervisning; undervisningsstrategier; medierande verktyg; kulturpsykologi; multimodalitet; individanpassning; strategier; pedagogik; distribuerad kunskap;

    Sammanfattning : The study examines strategies used by voice coaches in small groups and how they apply cultural-mediating tools. The analysis is primarily based on Hultberg’s theory of cultural-psychological model of musical learning by making music (2009). LÄS MER

  5. 5. Lektionsformers betydelse för elevers motivation : En intervjustudie med tre musiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Stefan Hansson; [2015]
    Nyckelord :music; motivation; music school; lesson types; social cultural perspective; interviews; musik; motivation; musik- och kulturskola; lektionsformer; sociokulturellt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Detta arbete baseras på en kvalitativ intervjustudie med tre musiklärare som arbetar i en kulturskola. Syftet med studien är att undersöka hur dessa lärare ser på olika lektionsformers betydelse för elevers motivation. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER