Sökning: "the arts as a school for leadership"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden the arts as a school for leadership.

  1. 1. The Arts: An Experience : What Leaders Can Learn From Artistic Catharsis

    Magister-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Peter Reinisch; Sven-Christian Weber; [2013]
    Nyckelord :art; leadership; catharsis through the arts; cognition; health and well-being; personal skills; social skills; personal development; the arts as a school for leadership;

    Sammanfattning : Creativity and innovation are attributes that are important in business and leadership today, perhaps more than ever. The recent economic crisis has shown that relying on pre-established business patterns is not enough anymore. Art has always been visionary and creativity is one of its major characteristics. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med barn i blåsorkester : Fyra lärare om sitt ledarskap av ensemblespel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Louise Vallgren; [2011]
    Nyckelord :children; wind ensemble; leadership; teaching; music- and culture schools; barn; blåsorkester; ledarskap; undervisning; musikskola; kulturskola;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur några musiklärare går tillväga för att bygga en fungerande blåsorkesterverksamhet i de musik- och kulturskolor de är verksamma. Vad lärarna anser om planering, vilka mål de har med verksamheten samt hur de arbetar för att uppnå sina mål är frågor som besvaras i uppsatsen. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av elever med funktionsnedsättning vid musik- och kulturskolor - med fokus på hur de nationella handlingsplanerna och riktlinjerna kontra musik- och kulturskolors verksamhet.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ståhl Jenny-Ann; [2011]
    Nyckelord :Functional deficits; pupils; inclusion; music and cultural schools; leadership; school principals; music teachers; work forms; competence; continued education; funktionsnedsättning; elever; inkludering; musik- och kulturskola; rektor; musiklärare; arbetsformer; kompetens; fortbildning; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att mot bakgrund av nationella handlingsplaner och riktlinjer för funktionsnedsattas inkludering undersöka hur dessa överensstämmer med musik- och kulturskolors verksamhet. Med musik- och kulturskolan i fokus syftar också denna undersökning till att kritiskt granska inkluderingsarbetet i den reguljära verksamheten vid utvalda musik- och kulturskolor. LÄS MER

  4. 4. Den stille eleven i musikk- og kulturskolen : Noen strykelæreres oppfatninger om den stille eleven og hvordan de kan nå denne type elever i gruppeundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Else Myhr; [2011]
    Nyckelord :the school for music- and arts; string teachers; the quiet student; teaching in groups; leadership; musikk- og kulturskole; strykelærere; den stille eleven; gruppeundervisning; lederskap;

    Sammanfattning : Hovedproblemstillinga i denne undersøkelsen er ” Hvordan oppfatter musikk- og kulturskolelærerne den stille eleven og hvordan legger de opp gruppeundervisningen for å nå denne typen elever i gruppesituasjoner?” For å finne svar på dette brukte jeg kvalitativt forskningsintervju som metode. Fem strykelærere med minimum ti års fartstid og med erfaring fra både individuell- og gruppeundervisning har deltatt. LÄS MER

  5. 5. Separator: Aktionsforskning i en dansproduktion där ledarskap undersöks samtidigt som en ny organisationsform introduceras

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Jan Vesala; [2008]
    Nyckelord :action research; leadership; dance production;

    Sammanfattning : There is a common belief that the arts contain knowledge of creativity that can enrich the business world. Similarly, the arts are in need of additional support from the private sector and know-how of business practices. In short, there is a need for mutual understanding. LÄS MER