Sökning: "the curriculum of primary education in 2011"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden the curriculum of primary education in 2011.
1. Talstörning och språkutvecklande undervisningsmetoder i svenskundervisningen i F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : The aim of this study is to look at teaching methods for primary school children with speech disorders The term Language Disorder has many connotations depending on the manifestation and the kind of concerned disability. This study gives an account of some of the different designations that linguists have concluded and presented in their research about Language Disorder. LÄS MER
2. Jämställdhet - kunskapsfält eller fostran? : En historiskt komparativ studie av samhällskunskapsläroböckers formuleringar om jämställdhet, och hur väl de speglar formuleringarna i Lgy70, Lpf94 och Lgy11.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : On the 1st of July 2022 the curriculum for upper secondary school will change. One of the primary changestouches upon the Swedish school’s equality mission, which from this autumn shall saturate all education. LÄS MER
3. Skolutvecklingsarbete i praktik : En studie om hur insatser och stöd gynnar lärares vardagspraktik
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Skolutvecklingsarbete görs bäst när det uppstår från skolans eget vardagliga arbete. Det hand-lar om att systematiskt arbeta med att förbättra den egna skolan genom lärande och reflektion-er, det vill säga förbättra skolans vardagspraktik med stöd av forskning. LÄS MER
4. Att utveckla kritisk och kreativt tänkande i kemi. En studie omkring införandet av ett arbetssätt som syftar till att utveckla kritiskt och kreativt tänkande i kemi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete har undersökt hur en lektion, som gynnar kritiskt och kreativt tänkande, kan gestaltas i linje med en tänkandebaserad undervisning, som utvecklats och tillämpats av Swartz och McGuinness. Modulen, som utvaldes för tillämpning, bestod av en orsaksförklaring till förminskning av svavelsyra i en kemisk anläggning. LÄS MER
5. Digital litteracitet i svensk grundskola Digital litteracitet enligt svenska styrdokument och lärares praktik
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : The purpose of this study has been to look into how the Swedish National Agency for Education define digital literacy and corresponding concepts in the Swedish curriculum for primary and secondary education from 1980 to 2011 and to discover how compulsory school teachers fulfil the mission. This is done by posing the following questions: How is digital literacy defined in Lgr11 and previous curriculums? How is this task defined in the curriculums of the compulsory school? How do teachers working in primary and secondary education fulfil the task of digital literacy? To achieve a comprehensive picture of how digital literacy has been described since the computer made the first appearance in schools, an analysis of curriculums from 1980 until 2011 was carried out. LÄS MER