Sökning: "the female singing voice"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden the female singing voice.
1. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER
2. Säg Bob! : Sex sångare om nedsjungning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med kvantitativa inslag med syftet att undersöka sångares upplevelser avnedsjungning efter högintensiv sång. Till en början har specifikt designade sångövningar förmedlats till sex medverkande sångare om fyra kvinnor och två män under individuella sånglektioner. LÄS MER
3. Att hitta sig själv i sin röst : Kvinnliga sångares identitetsutveckling i körklass och i enskild sångundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka kvinnliga sångares erfarenheter av att sjunga i genrer inom CCM på gymnasiet efter att de har gått i körklass i grundskola och om deras musikaliska och vokala identitet har påverkats av denna övergång och i så fall hur. Detta undersöktes genom kvalitativa intervjuer med fyra kvinnliga sångare som både hade gått de utbildningar som krävdes för att passa ihop med syftet och en eftergymnasial utbildning inom sång. LÄS MER
4. Skarven, finns den eller finns den inte?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några av dagens sångpedagoger undervisar unga kvinnor, med olika röster, att sjunga från lågt till högt register. Undersökningen vill visa hur pedagogerna i val av metod, ord och begrepp undervisar elever som har problem, eller jobbar med ofrivilliga registerbrott. LÄS MER
5. Sopran eller alt? En studie i röstkategorisering hos sångpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The purpose of the study is to examine in what way singing teachers from different genres relate to categorization of the female singing voice. Information has been collected through interviews with six singing teachers, active at different levels. The method applied is qualitative interview inspection. LÄS MER