Sökning: "the female singing voice"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden the female singing voice.

  1. 1. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Jalsborn; Louise Ljunglöf; [2021]
    Nyckelord :Mellanregister; Problematik; Register; Sångpedagogik; Sångterminologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Middle register; Problematics; Registers; Voice Pedagogy; Voice terminology; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER

  2. 2. Säg Bob! : Sex sångare om nedsjungning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joel Johansson; [2021]
    Nyckelord :vocal cool-down; vocal warm-down; vocal stretch; post-singing routine; SOVT; semi-occluded-vocal-tract; straw phonation; resonant voice; RV; voice relaxation; voice-scan; vocal screening; voice massage; vocal fatigue recovery; heavy vocal load; nedsjungning; kyla ned rösten; sjunga ned; SOVT; semi-occluded-vocal-tract; stråfonation; flödesfonation; röstmassage; röstscanning; röstavspänning; högintensiv sång;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med kvantitativa inslag med syftet att undersöka sångares upplevelser avnedsjungning efter högintensiv sång. Till en början har specifikt designade sångövningar förmedlats till sex medverkande sångare om fyra kvinnor och två män under individuella sånglektioner. LÄS MER

  3. 3. Att hitta sig själv i sin röst : Kvinnliga sångares identitetsutveckling i körklass och i enskild sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Malin Willén; [2021]
    Nyckelord :music and identity; choir singing; singing voice; musik och identitet; kör; sångundervisning; sångideal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka kvinnliga sångares erfarenheter av att sjunga i genrer inom CCM på gymnasiet efter att de har gått i körklass i grundskola och om deras musikaliska och vokala identitet har påverkats av denna övergång och i så fall hur. Detta undersöktes genom kvalitativa intervjuer med fyra kvinnliga sångare som både hade gått de utbildningar som krävdes för att passa ihop med syftet och en eftergymnasial utbildning inom sång. LÄS MER

  4. 4. Skarven, finns den eller finns den inte?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristin Hedberg; [2015]
    Nyckelord :registerbrott Educational sciences; sångundervisning; sångteknik; sångregister; skarv; sång; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Music Education; singing; vocal breaks; vocal register; vocal teaching; voice techniques; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några av dagens sångpedagoger undervisar unga kvinnor, med olika röster, att sjunga från lågt till högt register. Undersökningen vill visa hur pedagogerna i val av metod, ord och begrepp undervisar elever som har problem, eller jobbar med ofrivilliga registerbrott. LÄS MER

  5. 5. Sopran eller alt? En studie i röstkategorisering hos sångpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Camilla Larsson; [2014]
    Nyckelord :Music Education; Educational Science; ansatsrör; stämbandslängd; stämband; omfång; tessitura; registerskarvar; register; klangfärg; mezzosopran; alt; sopran; sångröst; rösttyp; röstläge; röstkategorisering; röstfack; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; voice categorization; fach; voice classification; singing voice; soprano; alto; contralto; mezzosoprano; timbre; register transitions; range; vocal range; vocal folds; length of vocal folds; vocal tracts; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine in what way singing teachers from different genres relate to categorization of the female singing voice. Information has been collected through interviews with six singing teachers, active at different levels. The method applied is qualitative interview inspection. LÄS MER