Sökning: "the five-force model."

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden the five-force model..

  1. 1. Ubox : Automatic sunscreendispenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Jenny Dahl; Lisa Stavhagen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : With the purpose of reducing the growing disease of skin cancer, the idea of ​​an automated sunscreen dispenser called Ubox arose. The sun's UV radiation damages human cells, which can thus begin to divide uncontrollably and give rise to skin cancer. LÄS MER

  2. 2. Handelskvarteret Valvet : En fallstudie om konkurrensstrategier vid etablering av nytt handelskvarter

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jessica Gottmarsson; [2021]
    Nyckelord :Retail; competition strategies; shopping mall; new establishment; five force theory; generic strategies; SWOT analysis; Detaljhandel; konkurrensstrategier; köpcentrum; nyetablering; femkraftsmodellen; generiska basstrategier; SWOT analys;

    Sammanfattning : Karlstad står inför sin största stadsomvandling i modern tid. Fler bostäder, utökad och förbättrad stadskärna, förnyad infrastruktur för både tåg-, buss-, bil-, gång- och cykelresenärer är delar av kommunens vision inför 2030. Handelsindex tyder på fortsatt goda förutsättningar till konsumtion. LÄS MER

  3. 3. DIGITALISERING INOM BANKSEKTORN : Hur uppfattar svenska storbanker och FinTech bolag de möjligheter och hot som uppkommer i samband med den ökande digitaliseringen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Sadeer Babawi; Johannes Güner; [2019]
    Nyckelord :Digitization; legitimacy; cost-effectiveness; isomorphism; the five-force model.; Digitalisering; legitimitet; kostnadseffektivitet; isomorfism; femkraftsmodellen.;

    Sammanfattning : Inledning: En stor del av den svenska ekonomin vilar på den svenska banksektorn. I och med den ökande digitaliseringen som blivit än mer påtaglig på senare tid har konkurrenssituationen bidragit till ett nytt utgångsläge än tidigare. LÄS MER

  4. 4. Hur förklaras ett framgångsrikt lågprisflygbolags affärsstrategi av RBV och Porters femkraftsmodell? : en fallstudie av Ryanair

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jacob Fitger; Oskar Jönsson; [2017]
    Nyckelord :affärsstrategi; Porters femkraftsmodell; flygmarknaden; Resource-based View; VRIO-analys; Ryanair;

    Sammanfattning : Den här studien har syftat till att undersöka och analysera skillnaderna i hur de två teorierna Resource-based view (RBV) och Porters femkraftsmodell förklarar en framgångsrik affärsstrategi, men även hur de olika faktorerna som identifieras i de olika teorierna kan relateras till varandra. Det irländska flygbolaget Ryanairs affärsstrategi kommer studeras och användas som stöd för studien. LÄS MER

  5. 5. Medstops positionering : En fallstudie om ett nytt apoteks positionering utifrån konkurrenskraft

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Nilsson; Fanny Broms Seving; [2010]
    Nyckelord :Competitiveness; positioning; Porters five forces; the swedish pharmacy market; deregulation; Medstop; Konkurrenskraft; positionering; Porters femkraftsmodell; den svenska apoteksmarknaden; avreglering; Medstop;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is, from a business perspective, to examine how the pharmacy chain Medstop is working with their positioning in order to achieve competitiveness in the re-regulated pharmacy market. This is studied through a theoretical framework that demonstrates five forces that affects the competitiveness in an industry, the five-force model by Michael Porter. LÄS MER