Sökning: "the literary canon"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden the literary canon.

  1. 1. Att införa eller inte införa en svensk litterär kanon? : En litteraturstudie om ett eventuellt införande av en litterär kanon i svenskämnet för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Rehnberg; Kristina Ragnar; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Svenskundervisning; Litteraturundervisning; Kanon; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Det finns en pågående politisk debatt om Sverige ska införa en litterär lista, och/eller en säkerställd kanon i den svenska läroplanen. De nuvarande regeringspartierna med Sverigedemokraterna som stöd, har tagit fram Tidöavtalet 2022 som omfattar ett flertal ändringar i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 2. Är kanon kanon? : En studie om svensklärares attityder till skönlitteratur och kanon

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Saga Ask Boström; Martina Carlsson; [2023]
    Nyckelord :canon; fiction; Swedish teachers; education; views on literature; curriculum; kanon; skönlitteratur; svensklärare; undervisning; litteratursyn; läroplaner;

    Sammanfattning : En stor del av det här arbetet har grundat sig i det politiska förslaget om att införa en läslista i skolan. Syftet med vår studie var därför att ta reda på sambandet mellan lärares syn på, och undervisning i, skönlitteratur samt deras inställning till en litterär kanon. LÄS MER

  3. 3. What to teach or how to teach? : A survey on the consequences a less detail-controlled curriculum has on English teachers´ choice of English-language literature

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentin Andrijevic; [2023]
    Nyckelord :Swedish National Curriculum; less detail-controlled; English-language literature; critical literacy; critical pedagogy; intersectionality; Half of a Yellow Sun; Swedish Cultural Canon of Literature;

    Sammanfattning : This essay aims to examine which consequences a less-detail controlled curriculum has on English teachers’ choice of English-language literature. With support from the literature review, this essay argues that an unofficial, tacit school canon of English-language literature mainly composed of ten literary works seems to have been established in Swedish upper-secondary schools, despite the Swedish National Curriculum not naming specific literary works educators in Sweden are required to use in their teaching. LÄS MER

  4. 4. Att väcka högstadie- och gymnasieelevers läslust för den äldre litteraturen : Litteraturval och läspraktiker i ett heterogent klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Damla Kayacan; Miranda Borg Wickman; [2023]
    Nyckelord :gymnasieelever; högstadiet; intresse; kanon; meningsfull läsning; litteraturhistoria; läslust; äldre texter;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate and discuss how reading old texts can be made meaningful and thus enjoyable for students in grade 7-9 and upper secondary school. The opportunities and obstacles that may arise are also part of the research question. LÄS MER

  5. 5. Englishes in Upper Secondary EFL Teaching. A Study of Teachers’ Selection, in Relation to Kachru’s Circles

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Hanna Furenäs; [2022-08-03]
    Nyckelord :Teaching; literary canon; EFL; EIL; Kachru’s circles;

    Sammanfattning : The reality of the English language has shifted from being the language of the Empire to an international Lingua Franca. This pluricultural way of viewing English is reflected in the syllabus for the subject. LÄS MER