Sökning: "the right to education"

Visar resultat 16 - 20 av 1052 uppsatser innehållade orden the right to education.

  1. 16. Sjuksköterskors erfarenheter av att förebygga trycksår inom slutenvården

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Tyra Schönberg; Mathilda Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Experiences; Pressure ulcers; Prevention; Nurses; Nursing; Erfarenheter; Förebyggande; Omvårdnad; Sjuksköterskor; Trycksår;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalt är trycksår ett allmänt problem inom sjukvården. Trycksår går att förebygga, trots det är prevalensen hög inom slutenvården. Sjuksköterskor har en viktig funktion i det förebyggande arbetet samt i omvårdnaden av trycksår för att lindra patienters lidande. LÄS MER

  2. 17. Gender and sexual minorities’ right to recognition: A paper victory? With a focus on Nepal, Bangladesh, and India

    Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Arushi Mishra; [2023]
    Nyckelord :Gender; Human rights; Human rights law; International human rights law; gender rights; sexuality; sexual minorities; TWAIL; Global South; South Asia; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Gender and sexual minority groups in Nepal, Bangladesh, and India have been systematically discriminated against in their States and ignored by the international community, for decades. While the three States have made progress concerning legal gender recognition, including recognizing a third gender on specific documents such as passports or identification cards, issues remain in ensuring equality in education, employment, and social participation. LÄS MER

  3. 18. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med substansmissbruk : Litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Sabina Zeric; Tamar Javarashvili; [2023]
    Nyckelord :Caring; Experience; Nurse; Personcentered care; Substance abuse; Personcentrerad vård; Substansmissbruk; Sjuksköterskor; Upplevelse; Vårdande.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter med substansmissbruk upplever negativa attityder när de söker vård. Substansmissbruk förekommer i stor utsträckning men det finns fortfarande fördomar och negativa föreställningar om dessa patienter. LÄS MER

  4. 19. DUBBLA ARBETET OCH STRATEGIER : Studie om samhällskunskapslärarens dubbla arbete och hantering av utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sami Makdesi-Elias; [2023]
    Nyckelord :Teacher; Social studies; knowledge mediators; values mediators; democratic mission; norms; deviant behavior; value pedagogy; Lärare; Samhällskunskap; kunskapsförmedlare; värdegrundförmedlare; demokratiuppdrag; normer; avvikande beteende; värdepedagogik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and describe perceptions and strategies of social studies teachers regarding students' norm-breaking behaviors during the teacher's teaching. The study's basic approach was based on a qualitative method with semi-structured questions that were designed according to the survey's theoretical framework, deviant behaviors and value pedagogy. LÄS MER

  5. 20. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER