Sökning: "the role of special teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 132 uppsatser innehållade orden the role of special teacher.

  1. 16. Specialpedagogens komplexa roll i förskolan : Specialpedagogers, barnskötares och förskolläraresupplevelser av specialpedagogens komplexa roll i förskolanspedagogiska praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Lundin; Jenny Petersson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; likvärdig utbildning; specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogiska insatser; styrdokument; tydligare uppdrag.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagogernas komplexa yrkesroll kommertill uttryck i förskolans pedagogiska praktik. Utifrån studiens syfte formulerades treforskningsfrågor fram som inriktade sig på att synliggöra hur specialpedagogers arbeteorganiseras i förskolan, hur specialpedagoger, barnskötare och förskollärarebegreppsliggör specialpedagogens roll och betydelse för den pedagogiska verksamheten,samt vilka svårigheter och möjligheter som finns för att bedriva ett framgångsriktspecialpedagogiskt arbete för en likvärdig förskola. LÄS MER

  2. 17. Erfarenheter med arbetet som speciallärare i matematik : Förväntningar och utmaningar i yrket – en professionsteoretisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Runesson; Linda Engqvist; [2022]
    Nyckelord :professional role; profession; qualitative interviews; survey; grounded theory; Special Education teacher in mathematics; experiences; status; control; yrkesroll; profession; kvalitativa intervjuer; enkät; grounded theory; speciallärare matematik; erfarenheter; status; styrning g;

    Sammanfattning : The aim for this study is to describe what previous work-related experiences Special Education teachers in mathematics have about their professional role and how these experiences can be understood based on professional theories. The focus with these professional theories is to observe the status of the occupation and two different ideal-types of control of the profession. LÄS MER

  3. 18. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Larsson; [2022]
    Nyckelord :Paraeducator; special education; cooperation; intellectual disability; augmentative and alternative communication; Elevassistent; grundsärskola; samverkan; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER

  4. 19. Scaffolding och samverkan för lärande : Elevassistentens stöttande roll i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kajsa Renström; Anna Ljungström; [2022]
    Nyckelord :paraprofessionals; special schools for children with learning diasbilities; support; scaffolding; socialconstuctivism; collaboration; elevassistent; särskola; stöttning; scaffolding; socialkonstruktivism; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevassistenters uppfattningar om vad den stöttning de ger till elever i särskolan bidrar till för elevens kunskapsutveckling. Studien har en kvalitativ ansats. En intervjustudie har genomförts med åtta elevassistenter. Empirin har analyserats genom en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  5. 20. Främjande faktorer för elever i språklig sårbarhet : En studie av gymnasiesärskoleelevers, gymnasieelevers och lärares upplevelser av undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Börjes; [2022]
    Nyckelord :Language difficulties; upper secondary school; Swedish upper secondary special needs school; intellectual disabilities; interpretative phenomenology; lifeworld phenomenology; Språklig sårbarhet; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiet; gymnasiesärskola; tolkande fenomenologi; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie har studerat och jämfört hur elever i språklig sårbarhet och undervisande lärare på gymnasiesärskolan och gymnasieskolan beskriver främjande faktorer för kunskapsutveckling i undervisningen. Studien använder en kvalitativ tolkande- och livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER