Sökning: "the role of the educator"

Visar resultat 6 - 10 av 165 uppsatser innehållade orden the role of the educator.

  1. 6. Inte utan min rektor!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Hammar; [2023]
    Nyckelord :Principals pedagogical leadership; consensus; special educational issues; the role of the special educator; special educational process competence.; Rektorers pedagogiska ledarskap; samsyn; specialpedagogiska frågor; specialpedagogens roll; specialpedagogisk processkompetens.;

    Sammanfattning : Färväntat kunskapsbidrag Studien syftar att bidra med kunskap om hur rektorer och specialpedagoger uppfattar fenomenen specialpedagogiska frågor, specialpedagogens roll och processkompetens samt med kunskap om hur tidigare forskning, litteratur och skolans styrdokument beskriver fenomenen. Frågeställningar 1. LÄS MER

  2. 7. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  3. 8. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cathrine Nyström; Maria Torstensson; [2023]
    Nyckelord :Ecology; forest; Reggio Emilia; teaching; the role of the preschool teacher; Ekologi; förskollärarens roll; Reggio Emilia; skogen; undervisning.;

    Sammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of ​​it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER

  4. 9. Undrar vem jag är på jobbet : En kvalitativ studie om fritidshemslärares och fritidspedagogers beskrivning av sitt dubbla uppdrag samt dilemman med det dubbla uppdraget

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Solmaz Jafari; Özlem Tamaddonzia; [2023]
    Nyckelord :dual assignment; after-school teacher; after-school educator; school time; fritidshemmet; fritidslärare; fritidspedagog; dubbla uppdrag; skoltid;

    Sammanfattning : The title of our essay is I wonder who I am at work. It is a qualitative study about the descriptions of leisure teachers and leisure educators of their dual mission and the dilemmas of the dual mission. The purpose of this study is to examine the dilemmas after-school teachers and after-school educators encounter in their professional role. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogens roll i barnsjukvården och lekterapin

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Narcisa Zgonic Bolic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER