Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hip-hop i grundskolan : Ett kulturellt fenomen som undervisningsinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Magnus Jonsson; [2023]
    Nyckelord :hip-hop; music education; music teacher; elementary school; cultural phenomenon; hip-hop; musikundervisning; musiklärare; grundskola; kulturellt fenomen;

    Sammanfattning : Detta är ett fenomenografiskt arbete som har undersökt hur musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 på grundskolor i Stockholm upplever hip-hop som ett kulturellt fenomen. Data har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med fokus på följdfrågor för att fånga upp så många unika och spontana beskrivningar som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  3. 3. Scenskräck : -En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till scenframträdanden samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musik- studerande på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Björn Rosenqvist; Marcus Olsson; [2023]
    Nyckelord :Musical performance anxiety; Stage fright; Musiker; Musikundervisning; Nervositet; Scenskräck; Stress;

    Sammanfattning : Scenskräck - En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till  scenframträdande samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musikstuderande på gymnasiet.Marcus Olsson & Björn Rosenqvist antal sidor 39  En studie i hur musiker uppfattar och handskas med olika former av scenskräck. LÄS MER

  4. 4. Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel : Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rasmus Fröderberg; [2023]
    Nyckelord :music theory; pedagogy; harmony; improvisation; partimento; musikteori; pedagogik; harmonilära; improvisation; partimento;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. LÄS MER

  5. 5. Cirkusdirektörens nya kostym - En antropologisk studie om hur cirkusens historia påverkar etableringen av cirkus på kulturskolor i Skåne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Julia Wallberg; Miranda Mikler; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; Kulturskola; Cirkus; Kommunal verksamhet; Anomali; Social Sciences;

    Sammanfattning : The development of circus as a subject in the community school of music and art, “Kulturskolan”, is strongly influenced by the history and traditions of the circus. Historically, the circus has been a nomadic art form without established institutions, which poses challenges when integrating into Kulturskolan. LÄS MER