Sökning: "the simple view of reading."

Visar resultat 16 - 20 av 69 uppsatser innehållade orden the simple view of reading..

  1. 16. Betydelsen av tillförlitligt kartläggningsmaterial : En studie om hur ett kartläggningsmaterial kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk årskurs 3

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Lundgren; [2022]
    Nyckelord :The Simple View of Reading; LegiLexi; Nationella proven i svenska; kartläggningsmaterial; systematiskt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om kartläggningsmaterialet LegiLexi kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk för elever i årskurs 3. I studien har sekundärdata för en elevgrupp på drygt 50 elever som genomfört kartläggningsmaterialet LegiLexi följts under treårstid. LÄS MER

  2. 17. "Man vill ju få med dom på tåget" : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1–3 beskriver sitt arbete med läs-och skrivinlärning och läs-och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nygren; Jenny Jakobsson Rasmussen; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; läs- och skrivsvårigheter; åk 1–3; fenomenografisk analys; didaktik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om lärare i årskurs 1–3 och deras syn på läs- och skrivundervisning och läs- och skrivsvårigheter. Internationell och nationell forskning lyfter vikten av att kunna läsa för att få möjlighet att delta i samhället, det minskade intresset för läsning bland våra elever samt vilka framgångsfaktorer som skapar ett lyckat arbete kring läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Matematikläraren är också en lärare i läsning : En enkätstudie om främjande och stödjande insatser med fokus på läsning i matematikämnet på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Hultman; Ulrika Johansson Jemail; [2022]
    Nyckelord :enkätstudie; extra anpassningar; lässvårigheter; matematikämnet; mellanstadiet; stödinsatser; The simple view of reading;

    Sammanfattning : Elevens läsförmåga påverkar hur eleven tar till sig textinnehåll, vilket i sin tur inverkar på kunskapsinhämtningen. Undervisning i läsning är viktig i alla skolans ämnen då ämnestexter ställer olika krav på läsförmågan. LÄS MER

  4. 19. Högläsning av skönlitteratur med fokus på läsutveckling - En kvalitativ studie med the Simple View of Reading som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Cederblom; Stina Dannberg; [2022]
    Nyckelord :Avkodning; lärarperspektiv; språkförståelse; medvetenhet; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie avser att undersöka vilka syften lärare i årskurs 1–3 beskriver att de har med högläsning av skönlitteratur, med fokus på elevernas läsutveckling. Den syftar även till att undersöka vilka arbetssätt kopplade till högläsning som lärare beskriver att de använder för att främja elevernas läsutveckling. LÄS MER

  5. 20. Insatser för lästräning i svensk grundskola : Förekomst av och innehåll i lästräningsinsatser för elever med lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anna-Lotta Sättlin; [2022]
    Nyckelord :small group reading interventions; decoding; reading difficulties; simple view of reading; reading instruction;

    Sammanfattning : This essay aims to examine how reading interventions are used  in Swedish elementary schools. The two initial questions examine how many schools that implement reading interventions individually and in small groups with students with reading difficulties and which teaching methods and reading programs that are being used for these interventions. LÄS MER