Sökning: "the sociocultural perspective on learning"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden the sociocultural perspective on learning.

  1. 1. Nätcoaching som ett komplement till lösningsförslag : En undersökning av en ny digital lärmiljö genomundersökande relation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Lärande

    Författare :William Friefeldt; Philip Gullberg; [2019]
    Nyckelord :Community of Inquiry; Relationship of Inquiry; Digital learning environment; Worked-examples; Undersökande gemenskap; undersökande relation; digital lärmiljö; lösningsförslag;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har varit storskalig i världen och människors vardagsliv harändrats mycket det senaste seklet. I kontrast till detta har den svenska skolan inte sett sammahastiga tekniska utveckling. Samtidigt visar resultat från PISA att elevers resultat i matematiksjunker. Här identifieras två problem som måste lösas. LÄS MER

  2. 2. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavare med ursprung i mellanöstern deras förväntningar och erfarenheter av svenska förskolan : Vårdnadshavare med barn i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marianne Hedå; [2019]
    Nyckelord :Parents; Middle East origin; preschool; expectations; safety; language; Vårdnadshavare; Mellanösternursprung; förskola; förväntningar; trygghet; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the parents' expectations before they left their child in preschool and their experiences of the earliest time in preschool, for parents with the origin in Middle East. The issues were; what expectations do parents, with origin from the Middle East, have of preschool and how do parents, with other language than Swedish, experience leaving their children in preschool. LÄS MER

  4. 4. AKK och Flerspråkighet : en intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger om AKK för flerspråkiga elever i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Björk; [2019]
    Nyckelord :Special needs teacher; AAC; multilingualism; Specialpedagogik; AKK; flerspråkighet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the work carried out at Swedish upper-secondary special schools for pupils with learning disabilities in the subject area of language and communication, with particular focus on augmentative and alternative communication and multilingualism. The learning process is approached from a sociocultural perspective in this study, which entails that learning is taken to occur in social contexts in which interaction, communication, and co-operation play key roles. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta inkluderande : inkluderande möjligheter som skapar delaktighet för två elever i grundskolan som läser enligt grundsärskolans kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; individual adaptation; participation; special education; success factors; syllabus; Delaktighet; framgångsfaktorer; individanpassning; inkludering; kursplan; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet som klasslärare, speciallärare och elevassistenter gör för att skapa delaktighet och inkludering för två elever som går på två olika grundskolor och läser enligt grundsärskolans kursplan båda med intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning och den ena eleven har även autism.   Med stöd av observationer och intervjuer har lärmiljöns möjlighet för att främja elevernas delaktighet och möjlighet till inkludering utforskats samt vilka framgångsfaktorer klasslärare, elevassistenter och speciallärare beskriver som gynnsamma för inkludering av elever som studerar enligt grundsärskolans kursplan. LÄS MER