Sökning: "the upper secondary school arts programme"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden the upper secondary school arts programme.

  1. 1. Bedömning och mål i instrumentalundervisning på Estetiska programmet och Kulturskolan : Hur några musiklärare urskiljer och utvärderar musikaliskt lärande i instrumentalundervisning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Oskar Björk; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how teachers in instrumental teaching in different school forms work with assessment, planning and goals. Of interest are the prerequisites of the teaching, the teachers' musical and educational backgrounds and where the goals of the teaching come from and how they are designed. LÄS MER

  2. 2. Att spela elgitarrsolo i ensemble inom gymnasiets estetiska program : En intervjustudie av fyra elgitarristers upplevelser av ensemblesituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joel Svensson; [2020]
    Nyckelord :electric guitar; electric guitar solo; ensemble; the upper secondary school arts programme; gender; elgitarr; elgitarrsolo; ensemble; estetiska programmet; genus;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att utforska, analysera och beskriva elgitarrelevers upplevelser av ensemblespel på gymnasiets estetiska program. Som metod valdes att genomföra kvalitativa intervjuer med fyra elgitarrister för att se hur deras upplevelser skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 3. Betygsutveckling i Dansteknik : en kvantitativ studie om gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Niklas Fransson; [2019]
    Nyckelord :quantitative; grades; grade distribution; subsequent grades; dance; dance technique; school; upper secondary education; Stockholm; Sweden; kvantitativ; betyg; betygsfördelning; efterföljande kurser; betygsutveckling; dans; dansteknik; estetiska programmet; dansinriktning; gymnasieskola; Stockholm; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ny kunskap om svenska gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik. Studien omfattar en totalundersökning av avgångsbetygen för de 414 gymnasieelever som avslutat sina studier vid det estetiska programmets dansinriktning i Stockholms stad under åren 2014 - 2018. LÄS MER

  4. 4. Att välja gymnasium : en kvantitiv studie inför val till estetiska programmnet inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carl Sjöqvist; [2018]
    Nyckelord :estetiska programmet; musikgymnasium; musikpedagogik; gymnasieval;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa studie är att få veta mer om varför elever i val av gymnasieprogram väljer bort estetiska programmet musik. De samband som finns mellan betyg och gymnasieval och andra samband undersöks för att få insyn i detta område med utgångspunkt i elevernas åsikter genom enkät. LÄS MER

  5. 5. Om ämnesövergripande arbete och Gehörs- och musiklära. En studie av ett utvecklingsprojekt på ett estetiskt program i södra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Dante Hidemark Boström; [2017]
    Nyckelord :ämnesintegrering; ämnesövergripande arbete; Musikteori; Gehörs- och musiklära 1; förtrogenhet; music theory; interdisciplinary work; integrated curriculum; tacit knowledge; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att följa och utvärdera ett pågående utvecklingsprojekt på ett estetiskt program inriktning musik på en gymnasieskola i södra Sverige. Projektets mål är att innehållet från kursen Gehörs- och musiklära 1 på ett tydligare sätt ska integreras i de andra musikkurserna på programmet och har initierats då lärarna upplevt att eleverna inte använder sina teoretiska kunskaper i sitt praktiska musicerande. LÄS MER