Sökning: "theatre for school children"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden theatre for school children.
1. Teater för barn - spelar det någon roll? : En kvalitativ studie av två yrkesverksammas syn på att spela professionell teater för skolbarn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur två yrkesverksamma personer inom regionteater upplever hur det är att arbeta med teater för skolbarn. Den teoretiska utgångspunkten för studien är fenomenologisk då det är två personers erfarenheter och upplevelser som lyfts fram. LÄS MER
2. Musik- och kulturskolornas ideologi ur ett bildningsperspektiv
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : In the years around 1950 the first Music Schools – organized by the municipalities – started in Sweden. They were a result of local initiatives. They were not a part of the national school system. Instead their focus was on creating opportunities for children to learn to play an instrument in their spare time. LÄS MER
3. Henriksdalskolan
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Skolan är för 400 barn i årskursen F-6 och beläget i området Henriksdal i närhet till Franzén parken, vattnet, reningsverket och bostadsområden. Skolans arkitektoniska gestaltning är tänkt att återspegla barnens lekfulla natur på ett spännande och nyfiket vis. LÄS MER
4. Från Sisab till Monument Valley
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : En förskola på Textilvägen i Södra Hammarbyhamnen som också inrymmer studentboende, kolonilotter på Fryshusets tak, teater- och danslokaler och en festvåning till uthyrning. Detta ger en möjlighet att ta outnyttjade ytor i anspråk och ge något tillbaka till de boende i området. LÄS MER
5. Makten att göra sin röst hörd - synsätt i mötet mellan teater och skola
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractIn the following text we analyse different perspectives in a meeting between a theatreand a visiting school class from grade six in the Swedish Primary School, in order toinvestigate the conditions for children’s participation and for making children’s ownvoices heard in professional theatres. Though it is common for Swedish theatre artists totry to understand and interpret children’s perspectives, it is rare for children to be giventhe opportunity to show their own perspectives in professional theatres in Sweden(Davet 2011 p. LÄS MER