Sökning: "theory of legitimacy"

Visar resultat 1 - 5 av 693 uppsatser innehållade orden theory of legitimacy.

  1. 1. UPLOADING WAR: The Weaponisation of 0s and 1s and the Changing Nature of War

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Noah Bell; [2021-02-25]
    Nyckelord :war; cyberwar; cyberattacks; violence; legitimacy; maps;

    Sammanfattning : As digital technology revolutionises the world, it is not surprising that it is altering the way states conduct themselves, especially in terms of war. War is a powerful policy tool of states and its implications are massive. LÄS MER

  2. 2. Årsredovisningslagens påverkan på företags hållbarhetsrapporter inom dagligvaruhandeln. - En studie om effekterna av den nya hållbarhetsredovisningslagen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism; Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Marcus Andersson; Joel Rikarsson; [2021]
    Nyckelord :grocery store industry; sustainability reporting; regulation; legitimacy; isomorphism; dagligvaruhandel; hållbarhetsredovisning; reglering; legitimitet; isomorfism; Årsredovisningslagen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga vilka effekter lagen om hållbarhetsredovisning (SFS 1995:1554, 6 kap. 10-14 §§) har haft på Icas, Coops, Axfoods och Lidls hållbarhetsrapporter samt vilka andra faktorer som påverkat hållbarhetsrapporternas utveckling mellan åren 2016 och 2018. LÄS MER

  3. 3. Företagslegitimitet : Hur företag använder årsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cornelia Grip; [2021]
    Nyckelord :legitimacy organization values action annual reports; legitimitet företagsvärderingar handling årsredovisningar;

    Sammanfattning : Företag deltar i en ständig process av legitimitet som tillåter dem att konkurrera inom sinmarknad. Legitimitet hjälper företag att bibehålla sin marknadsställning och baseras påföretags beteende. Uppsatsen syftar till att undersöka hur årsredovisningar används av företagför att behålla sin legitimitet genom företagsvärderingar. LÄS MER

  4. 4. Dubbla signaler om havret de maler : En studie baserat på Oaltys PR och karismatisk legitmitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Siri Urban; Emma Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Oatly; karismatisk legitimitet; PR; myt; hyckleri;

    Sammanfattning : Oatly is a Swedish food company and one of the leading manufacturer of plant based dairy alternatives based on oats. They encourage people to consume their products because they are more environmentally friendly than cows-milk. LÄS MER

  5. 5. Sociala kontroverser och dess påverkan på den sociala dimensionen av ESG : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ann-Kristin Karlsson; Nina Korhonen; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG; social dimension; social controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; CSR; ESG; sociala dimensionen; sociala kontroverser; intressentteorin; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om sociala kontroverser förklarar eventuella förändringar i ESG-betygets sociala dimension, samt om involvering i kontroverser leder till förbättrade CSR-strategier. Tidigare forskning har påvisat diverse problem gällande tillförlitligheten i ESG-bedömningar och olika kontroverser har medfört en negativ påverkan på ESG-betyget. LÄS MER