Sökning: "theory of practice architectures"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden theory of practice architectures.

  1. 1. Windows and Mirrors : The provision and promotion of LGBTQ resources in UK secondary school libraries

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Berggren; [2022]
    Nyckelord :LGBTQ; Secondary school libraries; School librarians; Library resources; Diversity; Inclusion; Theory of practice architectures; United Kingdom;

    Sammanfattning : This thesis presents the results of a qualitative survey designed to explore the provision and promotion of LGBTQ-themed resources in UK secondary school libraries. The aim of this thesis is to understand the practice of secondary school librarians in relation to the selection and promotion of LGBTQ-themed resources. LÄS MER

  2. 2. Värdet av en gemensam värdegrund : En studie om ledares uppfattningar av arbetet med att skapa en gemensam värdegrund i en skolkommun

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Langfoss Dahl; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; teorin om praktikarkitekturer; värdegrund; värdeord och vision;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur arbetet med gemensam värdegrund kan uppfattas bland ledare. Med fokus på den kommunala styrkedjan omfattar studien tre nivåer av ledarskap, chefer inom skolförvaltningsledning, rektorer och biträdande rektorer. LÄS MER

  3. 3. LISA-PLOT - en studie av lärledarens uppdrag i en externt initierad professionssatsning

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Pilfalk; [2021]
    Nyckelord :Middle leader; Teacher Leader; the Practice of Teacher Leader; professional learning; Collegial Learning; School Improvement; Mellanledare; Lärledare; Lärledarens praktik; Professionssatsning; Kollegialt lärande; Skolförbättring;

    Sammanfattning : In the present study, a description is made of the teacher leader's role in an externally initiated professional initiative. LISA-PLOT (Linking Instruction and Student Achievment – Professional Learning Observations of Teaching) is a ULF (Developement, Learning and Research)  project where the fields of knowledge within the Swedish subject's didactics and school improvement research together with practice. LÄS MER

  4. 4. Kvalificerade samtal som redskap i lärares skrivundervisning : en aktionsforskningsstudie om lärares samtalspraktik och reflektioner över sin skrivundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Gustafsson; Cecilia Andersen Frostensson; [2020]
    Nyckelord :action research; discourses of writing; special education consultation; practice architectures; special needs teacher; aktionsforskning; skrivdiskursteori; kvalificerade samtal; praktikarkitektur; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några lärare i skolans mellanår reflekterar över sin skrivundervisning i kvalificerade samtal med speciallärare. Undersökningen görs med aktionsforskning som ansats, vilket innebär att de kvalificerade samtalen utgör både aktioner och samtal i aktionsforskningsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Gardens of Compost

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Lindström; [2020]
    Nyckelord :anthropocene; storytelling; deleuze; haraway; critical; theory; environmentalism; rhizome; SF; string figures; care; painting; feminism; dystopia; apocalypse;

    Sammanfattning : An interrogation of architecture's prevailing myths, and a practice for how to live and die well as an architect in the Anthropocene epoch.  It is an effort to combine joyful representation and speculation (because architecture is both too serious and not nearly serious enough), with philosophy, for still possible pasts, presents and futures. LÄS MER