Sökning: "thesis; csr"

Visar resultat 1 - 5 av 589 uppsatser innehållade orden thesis; csr.

  1. 1. Prestationsmätning av Corporate social responsibility (CSR) för den interna styrningen : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefine Walfridsson; Iman Yassin; [2019]
    Nyckelord :Performance measurement; Corporate social responsibility CSR ; Management accounting; Sustainability performance measurement system SPMS ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Prestationsmätning av Corporate social responsibility (CSR) för den interna styrningen – En kvalitativ studie Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefine Walfridsson och Iman Yassin Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2019 - januari Syfte: Syftet är att skapa förståelse för hur verksamheter arbetar med att föra in CSR i sina interna prestationsmätningar. Metod: Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. CSR determinants of consumers' purchase of organic food : A cross-cultural comparison between China and Sweden

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Mohamad Khair Jandali Rifai; Yong Wang; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; Organic food; Attitude; Purchase; Individualism;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to describe the determinants of corporate social responsibility (CSR) that are: community support, diversity, employee support, environment, overseas operations, and product, on consumers’attitude towards purchasing of Organic food brands with Individualism as a moderator. It obtains a quantitative method by the deductive approach. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om CSR i bemanningsföretag – två sidor av samma mynt : En studie om chefers och konsulters uppfattningar gällande socialt ansvarstagande för anställda

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiLinköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/FöretagsekonomiLinköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :David Ling; Annika Saremi; [2019]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; socialt ansvarstagande; välbefinnande; anställdas välbefinnande; stakeholder; theory; employees; employee wellbeing; CSR; Corporate Social Responsibility; socialt ansvarstagande; välbefinnande; anställdas välbefinnande; stakeholder theory; employees; employee wellbeing;

    Sammanfattning : Bakgrund: Corporate Social Responsibility (CSR) kan förklaras som de aktiviteter företagen åtar sig för att säkerställa att deras intressenter drar nytta och inte missgynnas av deras verksamhet. Forskning kring ämnet har riktats främst på företags sociala ansvarstagande för externa intressenter varför vi fokuserat på ansvaret för en intern intressentgrupp, de anställda, då det framgår att det råder brist på forskning kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. What is social responsibility? : An analysis of social responsibility in hotel SMEs in Tällberg, Dalarna

    Master-uppsats, Högskolan Dalarna/Turismvetenskap

    Författare :Måns Sunesson; [2019]
    Nyckelord :Hospitality; Hotels; Small and medium sized enterprises; Social responsibility; Corporate social responsibility; online reviews; discourse analysis;

    Sammanfattning : There is a lack of attention and understanding of how smaller hotel businesses understand and engage with social responsibility. The lack of understanding has led to a situation where the knowledge of how hotel corporations operate regarding Corporate social responsibility unproblematically is applied across scales onto Small and medium sized hotels behaviour regarding social responsibility. LÄS MER

  5. 5. CSR och Organisatorisk Identifiering : En kvantitativ studie om anställdas uppfattning av CSR och deras organisatoriska identifiering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Gustav Andersson; Jonas Ebbvik Neuman; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR; Organizational Identification; OID; tenure; Corporate social responsibility; CSR; Organisatorisk Identifiering; OID; anställda år;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att förklara sambanden mellan anställdas uppfattning av olika dimensioner av Corporate Social Responsibility (CSR) och deras Organisatoriska Identifiering (OID), samt hur antal anställda år i organisationen inverkar på sambanden.   Metod: En modererad hierarkisk multipel regressionsanalys användes för att analysera sambanden mellan variablerna. LÄS MER