Sökning: "thorp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet thorp.

  1. 1. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  2. 2. Historiebruk som historiemedvetande i den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Simon Juth; Tobias Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Historical consciousness; History culture; Multicultural classroom; Narrative story; Swedish Schools Inspectorate; Temporal orientation; Uses of history;

    Sammanfattning : The first aim of this SAG is to present and study three different researchers: Dahl (2021),Thorp (2016) and Johansson (2012) on how the subject of the use of history can beimplemented into history teaching and evolve students' way of thinking towards a betterhistorical consciousness. The second aim of this paper is to reflect on how the term uses ofhistory can be best implemented in a multicultural classroom. LÄS MER

  3. 3. I böcker ligger det förflutnas hela själ : En textanalys om historisk skönlitteratur i undervisningen för åk 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Elmengård; Sara Johansson; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska perspektiv; historisk skönlitteratur; människors livsvillkor;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att bidra med kunskap om historisk skönlitteratur i undervisningen. Frågeställningarna undersökningen utgick från handlade om människors livsvillkor under olika tidsperioder och på vilket sätt läsning av historisk skönlitteratur kan gynna elevernas utveckling av historiemedvetande. LÄS MER

  4. 4. Next stop is Vietnam! : En analys av historiebruk i låttexter om Vietnamkriget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Nilsson; [2016]
    Nyckelord :the Vietnam war; use of history; textual analysis; song lyrics; history teaching; music;

    Sammanfattning : The war in Vietnam was a conflict that happened during the Cold War. In the 1960s USA chose to join the war with the hope of stopping the spread of Communism. The war did not go as planned; instead the outcome was that the Americans lost. During and after the war in Vietnam several songs have been made. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och Marte Meo handledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ingvor Carlsson; Helena Thorp; [2013]
    Nyckelord :Marte Meo; interaction; supervising; children with special needs; developing support; Marte Meo; samspel; handledning; barn i behov av särskilt stöd; utvecklingsstödjande dialog;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers skilda uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och deltagandet i Marte Meo handledning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats som bygger på intervjuer med ett antal pedagoger i förskola och skola. LÄS MER