Sökning: "thyr"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet thyr.

  1. 1. Conversational Implicature for Language Teachers: Reading between the lines in John Marsden's Tomorrow, when the war began

    L3-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för engelska; Lunds universitet/Engelska

    Författare :Alva Thyr; [2023]
    Nyckelord :Grice’s maxims; conversational implicature; Grice s theory; reading between the lines; teaching reading; English teaching; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how John Marsden’s Tomorrow, when the war began (1993) could be used for reading-between-the-lines practice in the English language classroom. It answers questions relating to how reading between the lines can be understood in relation to Grice’s cooperative principle, the effects of implicature in the text and how teachers can use this information to facilitate reading between-the-lines practice. LÄS MER

  2. 2. "It is not just a theory you should check off": Influences on grammar teaching practices, a case by case review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Alva Thyr; [2023]
    Nyckelord :English grammar teaching; language teacher cognition; grammar teaching pedagogy; pedagogical knowledge; teacher cognition; teacher experience; grammar teaching practices; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Research about grammar teaching practices in Sweden has shown that grammar is something which many teachers value. To further facilitate the development of different teaching practices the present thesis hopes to provide teachers with a reference point for how different teaching practices are constructed. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Eriksson; Maria Bohjort Thyr; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; kön; jämställdhet; identitetsskapande; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER

  4. 4. Sveriges grönaste stad? : En studie om grönområdens värde och plats i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Mimmi Abraham; Linnea Thyr; [2022]
    Nyckelord :green spaces; urban planning; urbanization; Gothenburg; values; goal-framing theory; value pluralism; wicked problems; grönområden; stadsplanering; urbanisering; Göteborg; värden; goal-framing theory; värdepluralism; lömska problem;

    Sammanfattning : Grönområden i urbana miljöer bidrar med många centrala funktioner vilka är livsviktiga för både djur och människor, exempelvis biologisk mångfald, ekosystemtjänster och positiva hälsoeffekter. Förekomsten av grönområden och dess funktioner hotas däremot av den snabba globala urbaniseringen som ger upphov till förändrad markanvändning. LÄS MER

  5. 5. Vi vill också höras- Om föräldrars uppfattningar och erfarenheter avseende samverkan med skolan när ett barn har någon form av extra anpassning eller särskilt stöd i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Thyr; Therese Jangö Neijd; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; vårdnadshavare; föräldrar; föräldraperspektiv; elever i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER