Sökning: "tidbrist"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet tidbrist.
1. Formativ bedömning i matematikundervisning : Mellanstadielärares uppfattning av formativ bedömning i sin matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka undervisande matematiklärares, på mellanstadiet, uppfattning om formativa bedömningsstrategier och vilka möjligheter och begränsningar som de medför. Metoden för detta var semistrukturerade intervjuer. Antal intevjuade lärare var sex stycken och samtliga undervisade matematik på mellanstadiet. LÄS MER
2. Distriktssköterskans erfarenheter av att arbeta evidensbaserat med svårläkta bensår : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Patienter med svårläkta bensår har komplexa vårdbehov och är en stor del av distriktssköterskans arbete och ställer krav på kunskap inom flera olika områden. Sårvården är resurskrävande och innebär ökade kostnader för hälsosjukvården. LÄS MER
3. Mödrars erfarenheter av amningsstöd i barnhälsovården - en litteraturstudie
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Världshälsoorganisationen rekommenderar helamning upp till 6 månader samt att barn delvis ammas upp till 2 års ålder. Amning ger hälso- och ekonomiska fördelar på samhällsnivå och på individnivå genom att bröstmjölk ger barnet ett passivt och aktivt skyddmot infektioner. LÄS MER
4. Utmaningen i att inte alltid kunna se hur ett barn mår : Skolkuratorers syn på psykisk ohälsa hos skolelever
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utifrån skolkuratorers perspektiv öka förståelsen om skolkuratorers arbete för att hjälpa unga mellan 12-19 år som lider av någon form av psykisk ohälsa. För att analysera vårt material har vi använt oss av tre teorier: KASAM - känsla av sammanhang av Aaron Anthonovsky, Utvecklingsekologi av Urie Bronfenbrenner och Krav- Kontroll - Stöd av Robert Karaseks och Töres Theorells. LÄS MER
5. "Alla talar ju om det där kollegiala lärandet nu, det är väldigt poppis!" : En kvalitativ studie kring kollegialt lärande i arbetslag i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kollegialt lärande är ett begrepp som är aktuellt och ligger i tiden. Det talas överlag mycket om barns lärande i förskolan men inte mycket om arbetslagets lärande, vilket det kollegiala lärandet handlar om. Förskolan kännetecknas av att personalen arbetar i arbetslag och har ansvar för en gemensam barngrupp. LÄS MER