Sökning: "tidig ålder"

Visar resultat 1 - 5 av 566 uppsatser innehållade orden tidig ålder.

  1. 1. Högläsning, hur då? Ett utvecklingsarbete om pedagogernas förhållningssätt och läsmiljöns påverkan på barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Svanström; Malin Olsbrand; [2024-02-29]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; språkutveckling; högläsning; läsmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet är att tydliggöra hur högläsning och läsmiljön kan främja barns språkutveckling. Högläsning och samtal kring boken är av stor vikt redan i tidig ålder och det bör förekomma som en planerad aktivitet. Säljö (2014) påpekar vikten av att se språket som ett medierande redskap. LÄS MER

  2. 2. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Karlsson; Stina Strömner; [2024]
    Nyckelord :Differentiation; gifted children; preschool; sociocultural theory; support; Differentiering; förskola; sociokulturell teori; stöd; särskilt begåvade barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER

  4. 4. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  5. 5. "Varför blir trollet arg?" : Förskollärares resonemang kring att stötta barns utveckling av kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Edeborg; Linnéa Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; kritisk literacy; självförtroende; informationssamhälle; källkritik; barns utveckling; undervisning; konflikthantering; barns behov;

    Sammanfattning : Barn lever i ett informationssamhälle där de redan i tidig ålder behöver ta ställning till vad de möter i olika medier, något som kan vara nog så svårt även för vuxna. I detta arbete avhandlas barns utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER