Sökning: "tidig intensiv läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tidig intensiv läsning.

  1. 1. Kan lästräningsmetoden Korrekt läsning utveckla läsförmågan hos elever som uppvisar lässvårigheter? : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Berthagen; Lena Bergkvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Studiens syfte var att undersöka om lästräningsmetoden Korrekt läsning (Fouganthine & Jacobson in print) kunde utveckla läsförmågan hos elever i årskurs 2 som uppvisade lässvårigheter. Vi genomförde vår intervention med sex elever för att se om elevernas resultat gällande ordigenkänning och läsflyt kunde främjas med hjälp av en period av intensiv och strukturerad träning med lästräningsmetoden. LÄS MER

  2. 2. : Läsflyt – hur då? Några speciallärares och lärares uppfattningar om vilket stöd elever behöver för att nå flyt i läsningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Svensson; Maud Söderstedt; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med undersökningen var att undersöka vilket stöd speciallärare och lärare ger till elever med läs- och skrivsvårigheter för att de ska nå flyt i sin läsning. Följande frågor ställdes:Hur mäts förmågan att läsa med flyt? Vilka metoder används för att uppnå läsflyt?Vilka extra anpassningar görs? Vilka former av särskilt stöd ges?Arbetet är skrivet med teorier om läsutveckling och läsundervisning som grund. LÄS MER

  3. 3. Utan kontext blir språket komplext : – speciallärares/specialpedagogers arbete med barn som har en språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Apelgren; Anna Hedberg; [2015]
    Nyckelord :Speciallärare; Specialpedagog; Specialpedagogik; Didaktiska metoder; Språkstörning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur speciallärare och/ eller specialpedagoger arbetar metodiskt med att stötta och stimulera barn som är språksvaga. Vi har genomfört sju observationer och fyra intervjuer utifrån en kvalitativ undersökningsmetod, med syftet att få en så tydlig inblick som möjligt i speciallärarens yrkesroll. LÄS MER

  4. 4. Läsinterventioners påverkan på elevers självbild och motivation

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Wigerfelt Ingvaldsson; Rebecca Andersson; [2015]
    Nyckelord :Läsintervention; motivation; självbild; tidig intensiv lästräning;

    Sammanfattning : Problemområde:Alla elever får idag inte det stöd och de förutsättningar de behöver för att utveckla sin läsning och skrivning på bästa sätt. Upptäckt av läs- och skrivsvårigheter samt tidiga insatser har stor betydelse för elevernas fortsatta läs- och skrivutveckling men även för deras självbild och motivation. LÄS MER

  5. 5. En explorativ studie av TIL-programmet : Fem små berättelser av föräldrarnas upplevelser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madelene Tinglum; Jasmina Lugonja; [2011]
    Nyckelord :family literacy; family literacy programs; tidig intensiv läsning; TIL-programmet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER