Sökning: "tidig språkinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tidig språkinlärning.

  1. 1. Elevers ängslan inför att kommunicera på målspråket i engelskundervisningen : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Antonsson Tove; Emma Jarl; Fogelström Veronica; [2022]
    Nyckelord :Foreign Language Anxiety FLA ; Foreign Language Classroom Anxiety FLCA ; English as a Foreign Language EFL ; Language acquisition; Young Language Learners YLL ; Foreign Language Anxiety FLA ; Foreign Language Classroom Anxiety FLCA ; English as a Foreign Language EFL ; Språkinlärning; Young Language Learners YLL .;

    Sammanfattning : The Swedish curriculum is and has been evolving for as long as it has existed. Since 1994 the communicative proficiency has been one of the most central aspects of the English subject in Swedish elementary school. LÄS MER

  2. 2. En studie om engelskundervisning på lågstadiet : hur lärare ser på litteratur och tidig språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Schlegel; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; litteratur; engelska; yngre elever; Sverige; intervju; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur svenska lågstadielärare ser på tidig språkinlärning, särskilt när det gäller engelskundervisning, samt huruvida litteratur i vid bemärkelse används av dem och, om ja, vilken typ och på vilket sätt. Detta gjordes med hjälp av klassrumsobservationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  3. 3. Rytmens och musikens påverkan på tidig språkinlärning : En litteraturstudie kring rytmen och musikens påverkan på elevers litteracitet, fonologiska medvetenhet och läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Greta Lindström; Jennifer Doverfors; [2020]
    Nyckelord :litteracitet; rytm; fonologisk medvetenhet; läsförmåga; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att belysa om musik och rytm kan användas i den tidiga språkinlärningen för att utveckla elevers fonologiska medvetenhet, läsförmåga och litteracitet. Då läsning är en av grunderna till elevers akademiska framgång är det viktigt att hitta funktionella verktyg för att utveckla deras språkliga förmågor så tidigt som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Tidig språkinlärning i engelska – en intervjustudie om engelskundervisning i årskurs 1

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Holmberg; Isabell Simonsson; [2020]
    Nyckelord :engelskundervisning; tidig engelskinlärning; lågstadiet; andraspråksinlärning; sociokulturell teori; motivation;

    Sammanfattning : Engelska har påverkat det svenska språket sedan 1200-talet och har med tiden fått en större del i både det svenska samhället och skolväsendet. Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare anser påverkar deras beslut att börja med engelskundervisning i årskurs 1 och hur de genomför denna undervisning. LÄS MER

  5. 5. När använde du ditt musikaliska språk senast? : Ett utvecklingsarbete med syfte att beskriva undervisning i musikaliskt språk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2019]
    Nyckelord :Musik; Kreativitet; Producera; Reproducera; Språk; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ge verksamma pedagoger ytterligare verktyg att arbeta med barn och tidig musikutveckling genom att uppmärksamma aspekter och faktorer som spelar en viktig roll. När jag, utifrån läroplanens intentioner om barns delaktighet och kreativitet, har observerat verksamheten på en förskola och jämfört med de resultat som andras forskning visat har en paradox blivit synlig. LÄS MER