Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matematik i grundskolan : en kunskapsöversikt om taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :matematik; taluppfattning; tidig grundskoleålder;

    Sammanfattning : Taluppfattning utgör en betydelsefull del i läroplanens kursplan för matematik i grundskolan. Lärare som undervisar i matematik behöver vara väl införstådda i innebörden av taluppfattning för att kunna förstå och möta elevers matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Grundläggande taluppfattning hos elever i särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) : En studie av vilken påverkan en intervention med Vektor kan ha på SUM-elevers grundläggande taluppfattning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wintenby Malin; Alfheim Therese; [2021]
    Nyckelord :Särskilda utbildningsbehov i matematik; SUM; digitalisering; lärresurs; tidig taluppfattning;

    Sammanfattning : Early efforts in order to be able to detect and remedy mathematical difficulties are of great importance for students mathematical knowledge development. Students in need of special education in mathematics (SEM) all have the same right to, based on their ability, receive the right guidance and stimulus for optimal development. LÄS MER

  4. 4. Tidiga insatser i taluppfattning för elever i matematiksvårigheter – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jeasmine Andersson; Malin Malmgren; [2021]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; taluppfattning; tidig identifiering; årskurs 1 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter avseende taluppfattning ur ett lärarperspektiv. Undersökningens specifika syfte var att synliggöra hur lärare upptäcker elever i matematiksvårigheter avseende taluppfattning och forskningsfrågorna var: hur upptäcker lärare elever i matematiksvårigheter i årskurs 1 avseende taluppfattning och vilka tidiga insatser erbjuder skolan elever i matematiksvårigheter och vilka undervisningsmetoder menar lärarna är gynnsamma? För att kunna undersöka detta har det begreppsliga ramverket Foundational Number Sense (FoNS) använts. LÄS MER

  5. 5. Hur kommunicerar pedagoger matematik med barn på förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Badman; Salime Mahmoud; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; samspel; matematik; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; undervisning; matematiska innehållsområden;

    Sammanfattning : INLEDNING Tidigare studier och mätundersökningar har visat att förskolor är i behov av utveckling i matematik och att barn visar allmän brist på intresse för matematik. Men genom träning minskar risken för att barnen känner olust för matematik. Barnens matematiska utveckling främjas genom tidig matematisk kommunikation. LÄS MER