Sökning: "tidig upptäckt"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden tidig upptäckt.
1. Faktorer av betydelse för handläggning av sepsis på akutmottagning -En litteraturöversikt med kvantitativ ansats
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Sepsis är ett livshotande tillstånd med hög mortalitet. Upptäckten av tillståndet kompliceras av att kroppens reaktion mot den bakomliggande infektionen börjar innan kliniska symtom uppkommer vilket försvårar identifiering. LÄS MER
2. Early Detection and Differentiation of Circulatory Shock in the Intensive Care Unit using Machine Learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : In the intensive care unit, patients with crucial, life-threatening conditions are admitted and need constant monitoring. Here, the need for a quick and efficient decision support tool is the greatest. LÄS MER
3. ”Det är inte att säga du får bara äta annars dör du” : En kvalitativ studie om fysioterapeuters upplevelser och erfarenheter av att upptäcka och behandla ätstörningar inom primärvården
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: FysioterapiSammanfattning : Background: Eating disorders as term includes several diagnoses that often result in serious conditions related to eating-habits, weight and body image. Early detection, confirmed diagnosis and initiated treatment significantly increases the chance of recovery. LÄS MER
4. "Jag är rädd varje dag!" : En litteraturstudie om hur kvinnor erfar livet efter färdigbehandlad bröstcancer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och drabbar ungefär 8000 kvinnor per år. Idag överlever 80% av de som drabbas, tack vare tidig upptäckt och utvecklad behandling. När kvinnorna är färdigbehandlade upplever de ofta fatigue, oro och rädsla för återfall samt en förändrad kroppsuppfattning. LÄS MER
5. Förståelsen av likhetstecknet ur ett variationsteoretiskt och sociokulturellt perspektiv
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare utformar undervisning som handlar om likhetstecknet och hur de utformar anpassningar och stöd så att alla elever får en fördjupad förståelse. Frågeställningarna är: 1) Vilken är lärarnas relation till lärandeobjektet och vad grundar sig den i? 2) Vilken typ av aktiviteter planerar lärarna in och vilken typ av uppgifter får eleverna möta? 3) Hur beskriver lärarna elevernas förståelse av likhetstecknet och hur anpassar de undervisningen till elever i matematiksvårigheter? Halvstrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare och fyra mellanstadielärare genomfördes. LÄS MER