Sökning: "tidiga insatser i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden tidiga insatser i förskolan.

  1. 1. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter i att främja kommunikation & delaktighet för det tysta barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Vernesa Bosak; Veronica Andersson; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; tyst; selektiv mutism; likvärdighet; inkludering; förskollärare;

    Sammanfattning : Under vår förskollärarutbildning och när vi varit ute på vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), uppmärksammade vi att tysta barn ofta kom i skymundan. Med detta i åtanke valde vi att formulera vårt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper tysta barn i förskolemiljön. LÄS MER

  2. 2. "Det är många som missar att det är ett spektrum" : Förskolan som tidig insats för autistiska flickor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Brente; Frida Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Autism; Autismspektrumtillstånd; Förskola; Specialpedagogik; NPF; Tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan och autistiska kvinnor ser på förskolan som tidig insats för flickor på autismspektrumet. Ur syftet ställdes fem frågeställningar 1. LÄS MER

  3. 3. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennie Telander; Christina Caceres; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; förskollärare; kommunikation; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER

  4. 4. VÄXA - Stödmaterial för förskolan : En studie om förskollärares tolkningar och uppfattningar om VÄXA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Gyllroth; Maria Svedberg; [2023]
    Nyckelord :Främjande och förebyggande; förskola; förskollärare; kartläggning; tidiga insatser; tillgängliga lärmiljöer; VÄXA;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket (2018, s. 6) ska "[a]lla barn få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar". LÄS MER

  5. 5. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER