Sökning: "tidiga skrivare"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tidiga skrivare.
1. Konstruktionen av en strimlare för kasserat PLA : En maskinkonstruktion
M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Detta examensarbete har ämnat konstruktionen av en strimlare för att sönderdela kasserad PLA-plast från 3d-skrivarna i verkstaden på Mälardalens universitet. Målet med detta arbete var att underlätta återvinning men även möjliggöra återbruk av materialet genom att skapa nytt filament av den sönderdelade plasten som åter kan användas av 3d-skrivarna och därmed minska behovet av att köpa in nytt filament. LÄS MER
2. Konstruktion och programmering av Arduino-baserad robot för kartläggning av rum genom ultraljud
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaperSammanfattning : Kartläggning med robotar är ett område som redan tidigt i robotiken setts somviktigt, med många moderna produkter som möjliggjorts av forskningens framsteg.Särskilt med senare tidens implementation av sannolikhetslära och datoralgoritmer föratt lösa problemet SLAM (Simultaneous Localization And Mapping). LÄS MER
3. Att arbeta med elevers tidiga läs- och skrivutveckling. : En fallstudie från Nya Zeeland om skolans literacyundervisning och Reading Recovery som didaktiskt redskap.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att studera vad ett urval om fem lärare på Nya Zeeland upplevde som centralt i sitt arbete med elevers tidiga läs- och skrivutveckling inom klassrumsundervisningen och inom Reading Recovery som didaktiskt redskap. En kvalitativ metod har genomförts utifrån en deskriptiv fallstudie då studien genomfördes på en skola i Nya Zeeland. LÄS MER
4. Hur stimuleras tidiga läsare och skrivare i skolan under de första åren?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : I syfte att belysa om och i så fall hur tidiga läsare och skrivare stimuleras i skolan under de första åren har intervjuer genomförts med sex lärare i årskurserna ett, två och tre. Av resultaten framgår att arbetet med att få lågpresterande elever att uppnå kursplanens mål är så pass krävande att behoven hos högpresterande elever inte hinner tillgodoses. LÄS MER
5. ”I glädje föds kreativitet” : Fyra pedagogers uppfattningar av Tragetonstrategin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Efter att ha kommit i kontakt med Tragetonstrategin under vår utbildning, blev vi intresseradeav att undersöka strategin närmare. I vår bakgrund presenterar vi bland annat olika läs- ochskrivinlärningsmetoder så som Bornholmsmodellen, Läsning på Talets Grund (LTG), WritingTo Read (WTR) och Tragetonstrategin. LÄS MER