Sökning: "tidiga stödinsatser"

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden tidiga stödinsatser.

  1. 16. Lust och kunskap som förutsättning : Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Hanna Remblegård; [2022]
    Nyckelord :Students in reading difficulties; desire to learn; teacher skills; reading learning; early intervention.; Elever i lässvårigheter; lust att lära; lärarskicklighet; läsinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractRemblegård, Hanna (2022). Lust och kunskap som förutsättning - Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. Tidiga insatser för elever på lågstadiet i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elisabeth Stenbaek; [2022]
    Nyckelord :Motivation; samverkan; specifika läs- och skrivsvårigheter; språklig sårbarhet; tidig stödinsats;

    Sammanfattning : SyfteBidra med kunskap om lärares och speciallärares beskrivningar och förståelse av tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter på lågstadiet samt deras beskrivning av samverkan kring insatserna. Frågeställningar Vad uppfattar lärarna och speciallärarna att tidiga insatser är för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver några lärare och speciallärare att de undervisar elever efter indikation på misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver lärare och speciallärare att samarbetet ser ut kring tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? TeoriUppsatsen vilar på Lev S. LÄS MER

  3. 18. Rektorers erfarenheter av att öka måluppfyllelsen : Kring elevers måluppfyllelse i språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Britt Edén-Heinonen; [2022]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; Matteuseffekten; tidiga insatser och distribuerat ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att fördjupa kunskapen och förståelsen kring fyra rektorers erfarenheter av att öka måluppfyllelsen i förskoleklass och i årskurs 1, gällande språk-, läs- och skrivutveckling. Rektorerna arbetar på fyra olika skolenheter. LÄS MER

  4. 19. Garanterade tidiga stödinsatser i läsning - en inblick i praktiken : Hur några speciallärare och lärare utformar läsundervisning i årskurs F-3 med fokus på elevers rätt till specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anneli Brandt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Matematiklärares erfarenheter av specialpedagogiska stödinsatser i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Björn Lindblom; Åsa Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :erfarenheter; matematik; samarbete; speciallärare; tidiga insatser;

    Sammanfattning : De senaste internationella kunskapsmätningarna tyder på att den svenska grundskolan behöver utveckla sitt pedagogiska arbete. Till exempel med att erbjuda alla elever en individanpassad undervisning eftersom elever lämnar den svenska grundskolan utan godkända betyg i ämnet matematik. LÄS MER