Sökning: "tidigare forskning läxor"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden tidigare forskning läxor.

  1. 1. Läxor eller inte läxor i modersmålsundervisningen? : En enkätundersökning av fyrtio lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Orsolya Tokodi-Hatházy; [2023]
    Nyckelord :hemläxa; hemspråk; förväntning;

    Sammanfattning : Läroplanen innehåller ingen uttalad åsikt gällande hemläxor, trots att skolorna oftast använder detta arbetssätt. Lärare tar avstamp i läroplanen för att organisera arbetet och använder olika strategier till exempel hemläxor, för att elever ska nå sina mål. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefin Sjöland; Emilia Westberg; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; lärares syn; matematik; matematikläxa; syfte;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. LÄS MER

  3. 3. Nyckeln till läsutveckling : En undersökning om läsläxans bidragande faktor till elevernas läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Andersson; Emmie Arvidsson; Linnea Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Läsläxa; läxa; elev; grundskola; lärarskicklighet; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning visar kring hur läsläxan bidrar till elevernas läsutveckling och hur man främjar läsutvecklingen hos eleverna. I skolan finns det en lång tradition av att ge ut läxor till eleverna, och läsningen är en av de grunder som är viktigast att få med sig från grundskolan in i framtiden. LÄS MER

  4. 4. Matematikläxor på lågstadiet och lärares tankesätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Dynamiskt tankesätt; lågstadiet; läxor; matematik; statiskt tankesätt; uppföljning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på lärarnas inställning till och syfte med matematikläxor, hur uppföljningen och återkoppling sker, vilka faktorer som påverkar utformandet. Studien är kvalitativ och datan till studien samlades in genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma legitimerade lärare på lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Varför slutar elever på fritidshemmet i de tidiga skolåren? : En enkätstudie kring elevers uppfattningar om varför de slutade på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Nilsson; Annie Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; lärmiljö; påverkan; relationer;

    Sammanfattning : De aktiviteter och den undervisning som sker på fritidshemmet ska stödja eleverna i deras relationsskapande arbete. I bakgrunden tas det upp tidigare forskning som behandlar elevers möjligheter att påverka, lärande, sociala relationer, upplevd stress och yttre faktorer som kan påverka om eleverna väljer att vara på fritidshemmet eller inte. LÄS MER