Sökning: "tidigare forskning om autism"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden tidigare forskning om autism.

  1. 1. Att identifiera sig med boken - finns det verkligen en bok för alla? : En kvalitativ textanalys om hur pojkar och flickor med ADHD och autism representeras i skönlitterära barnböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Bäck; Emelie Jonsson; [2024]
    Nyckelord :flickor; ADHD; autism; representation; genus; skönlitterära barnböcker; kvalitativ textanalys; tematisering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att flickor och pojkar med ADHD och autism uppvisar olika symtombilder, där flickor med ADHD och autism riskerar att missas eller feldiagnostiseras då kriterierna för diagnosen baseras på pojkars beteende. Syftet med denna uppsats är att kartlägga representationer av ADHD och autism i skönlitteraturen utifrån ett genusperspektiv, detta för att kunna analysera om karaktärerna uppvisar en representativ och nyanserad bild som går i linje med den aktuella forskningen. LÄS MER

  2. 2. Hur kan arbetsterapeuter skapa en mer tillgänglig lärmiljö för elever med autism i grundskolan?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Elin von Wowern; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Lärmiljö; Grundskola; Tillgänglighet.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: The learning environment in elementary school is not adjusted for students with autism, putting high demands on abilities generally affected in autism spectrum disorder. Previous research focuses on students’ behavior and sensory-based interventions but there are few studies on how to make the learning environment accessible for students with autism. LÄS MER

  3. 3. "Det är många som missar att det är ett spektrum" : Förskolan som tidig insats för autistiska flickor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Brente; Frida Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Autism; Autismspektrumtillstånd; Förskola; Specialpedagogik; NPF; Tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan och autistiska kvinnor ser på förskolan som tidig insats för flickor på autismspektrumet. Ur syftet ställdes fem frågeställningar 1. LÄS MER

  4. 4. Idrottens vägar till inkludering i föreningsmiljö. : En undersökning om NPF-anpassningar inom idrottsrörelsen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Eduardo Portocarrero; Sandra Olsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; ADD; autism; fysisk aktivitet; stillasittande;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar,NPF, slutar att idrotta tidigare än barn och ungdomar utan NPF. Det finns också enproblematik där barn och ungdomar med NPF i högre grad är stillasittande. LÄS MER

  5. 5. Finns jag med? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur barn med NPF representeras i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Fredlund; Malin Mattsson Nekmouche; [2023]
    Nyckelord :Representation; Diskursteori; NPF; Bilderböcker; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien har behandlat representationen av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i barnböcker och hur detta förhåller sig till de rådande diskurserna kring NPF samt forskning kring funktionsnedsättningar. Studien har haft särskilt fokus på Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) och Autism, där vi genom en diskursiv text- och bildanalys har granskat böckernas innehåll och undersökt huruvida de reproducerar eller nyanserar de rådande diskurserna. LÄS MER