Sökning: "tidigare forskning om belöningssystem"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden tidigare forskning om belöningssystem.
1. Konsten att motivera genom mätning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problembeskrivning: Prestationsmätningars användning på arbetsplatsen har utvecklats under en lång tid och är idag ett givet styrningsverktyg i de flesta organisationer. Tidigare forskning visar att verktyget kan användas till olika syften och vara utformad på olika sätt. LÄS MER
2. Belöningssystemets roll kring motivation och rättvisa. En studie om hur säljares motivation påverkas av belöningar och rättvisa
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Företag strävar efter att få sina anställda att arbeta efter organisationens visioner, strategier och uppsatta mål. För att få de anställda att verka på det sättet som organisationen vill kan ett belöningssystem implementeras. LÄS MER
3. BELÖNINGSSYSTEMSPÅVERKAN PÅMEDARBETARESMOTIVATION OCHARBETSPRESTATION : En kvalitativ studie ombelöningssystems påverkan påmedarbetares motivation ocharbetsprestation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Denna uppsats har studerat belöningssystem som används inom organisationer med olika syften där bland annat att motivera medarbetare genom både finansiella och icke-finansiella belöningar hör till. Bakgrunden till studien grundar sig på att företag genom att använda belöningssystem kan öka motivationen och arbetsprestationen hos medarbetarna. LÄS MER
4. Familjeföretag i Sverige : En explorativ enkätstudie om ekonomi- och verksamhetsstyrning i svenska familjeföretag
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Forskning kring familjeföretag har på senare år fått mer och mer uppmärksamhet eftersom familjeföretagen utgör en stor del av företagen världen över. I Sverige finns det totalt 450 000 aktiva företag och av dessa är runt 90% familjeföretag. LÄS MER
5. Belöningssystem baserat på kundnöjdhet : En fallstudie på en organisation inom bank- och försäkringsbranschen
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomiSammanfattning : Kundnöjdhet är ett icke-finansiellt prestationsmått. Det kan kopplas till ett belöningssystem för att motivera och vägleda medarbetare samt främja en ökad ansträngning att skapa nöjdare kunder. Ytterligare forskning behövs kring vad som talar för respektive mot att denna koppling fungerar för att motivera medarbetare. LÄS MER