Sökning: "tidigare forskning om matematik läroböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden tidigare forskning om matematik läroböcker.

  1. 6. Variation av metoder i multiplikation : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på metoder i multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sebastian Johansson; Linnéa Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :multiplikation; läroböcker; metoder; endimensionella räkneoperationer; tvådimensionella räkneoperationer; variationsteorin; lärandeobjekt; kritiska aspekter; kritiska drag; variationsmönster;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa läromedelsanalys syftar till att undersöka vilka möjligheter till förståelse av multiplikation som erbjuds för elever i årskurs 4–6 i läroboksserien Matematik Alfa Beta Gamma. Tidigare forskning visar olika gynnsamma metoder som främjar elevers lärande i multiplikation. LÄS MER

  2. 7. Multiplikation i svenska matematikläroböcker : Ett multimodalt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabriel Nieminen; Isabella Paganus; [2021]
    Nyckelord :semiotisk resurs multimodalitet multiplikation meningsskapande läroböcker;

    Sammanfattning : Matematikläroboken skiljer sig från andra läroböcker i och med att den i större utsträckning innehåller fler uttryckssätt än skriven text. De olika uttryckssätten är till exempel bilder, tabeller och symboler. LÄS MER

  3. 8. ”Som en lärare… fast i boken” En kvalitativ studie om introduktionsrutor i grundläggande matematikböcker för årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nordin Skoglund; Terese Fahlgren Wallskog; [2020-01-15]
    Nyckelord :Introduktionsrutor; Missuppfattningar; Bråkräkning; Matematik; Läroböcker; Kvalitativ textanalys; Fokusgrupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur grundläggande läroböcker i matematik för högstadiet kan undvika att eleven får missuppfattningar eller till och med kan korrigera sina eventuella tidigare missuppfattningar inom bråkräkning. Syftet var också att få en uppfattning om hur eleverna använder introduktionsrutorna och vad eleverna lär sig av innehållet. LÄS MER

  4. 9. Variabler i tryckta läromedel : Vilken syn på variabler förmedlas i tryckta läroböcker för årskurs 6 i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mathias Edbäck Leo; [2020]
    Nyckelord :Variabler; variablers användningsområden; förståelse för variablers användningsområden; begränsad förståelse av variabler; tryckta-läroböcker; matematik;

    Sammanfattning : Vetenskapliga studier har identifierat att noviser i programmering ofta har svårigheter med variabler. En genomgång av tidigare forskning visar att det finns en pluralistisk förståelse av variabler och dess användningsområden i programmering samtidigt som det finns en begränsad förståelse av variablers funktioner i programmering. LÄS MER

  5. 10. Digitala läroböcker i matematikundervisning - Användning av den digitala läroboken i undervisningen

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Johanna Salmela; [2020]
    Nyckelord :Digital textbooks; e-books; mathematics; elementary school; Digitala läroböcker; e-böcker; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Traditionellt sett har den tryckta läroboken varit en stor del i matematikundervisningen. I takt med samhällets digitalisering har även digitala läroböcker blivit en del av matematikundervisningen. Syftet med studien är därför att ta reda på huruvida digitala läroböcker främjar eller hindrar elevers lärande. LÄS MER